پایان نامه حقوق

پايان نامه ارشد حقوق:راهکارهای مناسب جهت نصاب برای مهریه

مهر ۹, ۱۳۹۵

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 نصاب پذیری مهریه

قسمتی از متن پایان نامه :

 

روایات

1-روایت وشاء از امام رضا علیه السلام: “لو أن رجلاً تزوَّج إمراه و جعل مهرها عشرین ألفا و جعل لابیها عشرةً آلافِ کان المهرُ جائزاً والذی جعل لابیها فاسدا- اگر مردی با زنی ازدواج کند و مهر او را بیست هزار درهم قرار دهد و برای پدرش نیز ده هزار درهم قرار بدهد مهر جائز است و آنچه که برای پدرش قرار داده باطل است”. [1]

این روایت صحیح از یک سو هم دلالت بر صحت مهریه متجاوز از مهر السنه می کند و هم اینکه مهریه را مختص دختر دانسته و انصراف آن به غیر را باطل می داند.

2-ابی الصباح از امام صادق علیه السلام، سالته عن المهر ما هو؟ قال: ما تراضی علیه الناس- از امام پرسیدم مهر چیست؟ فرمود: آنچه که مردم بر آن تراضی می کنند. [2]

3-زراره از امام باقر علیه السلام:” الصداق کل شیءٍ تراضی علیه الناسُ قلَّ او کثرَ متعه او تزویجٍ غیر متعةٍ- مهر هر چیزی است که مردم بر آن تراضی می کنند چه کم چه زیاد در متعه باشد یا در ازدواج غیر متعه”.[3]

4ـ عن ابي عبدالله(ع) في المرئه تهب نفسها الرجل ينحکها بغير مهر: فقال: “انما کان هذا النبي(ص) و اما غيرعه فلايصلح هذا حتي يعوضها شيئاً يقدم اليها ان يدخل بما قل او کثر و لو توب او درهم و قال: يجزي الدرهم”. امام صادق(ع) درباره زني که بدون مطالبه مهر به نکاح با مردي راضي شده باشد فرمود: ازدواج بدون مهر از اختصاصات پيامبر اکرم(ص) است و براي ديگران چنين امري جايز نيست مگر آنکه چيزي کم يا زياد هرچند جامه يا درهمي باشد قبل از زناشويي به همسر خويش بپردازد و در ادامه فرمود: براي مهر پرداخت يک درهم نيز کفايت مي‌کند.

مطلب مشابه :  بررسی اقرار در سیاست کیفری ایران و فقه امامیه-دانلود پايان نامه ارشد

5ـ قال رسول الله(ص):” ان الله ليغفر کل ذنب يوم القيامة الامهر امرئه… ”

پيامبراسلام(ص) فرمود: خداوند هرگناهي‌را در روز قيامت مي‌بخشد مگرگناه عدم پرداخت مهر زن.

6ـ عن ابي عبدالله(ع): “في الرجل يتزوج المرئه و لا يجعل في نفسه ان يعطها مهرها فهوزنا.”

1- صفایی ، همان، ص 87

2- حر العاملی ،همان منبع، ص238

3- حرعاملی،همان منبع،ص 821

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– سوالات:

1- آیا می توان برای مهریه نصاب گذاشت و سلطه و قوانین حکومتی را به اراده طرفین تحمیل نمود ؟

2- باتوجه به اینکه مهریه های زیاد غیر قابل تسلیم است آيا مي­توان چنين مهريه­هايي را صحيح تلقي کرد؟

3- آیا همانگونه که حاکم اسلامی در نرخ گذاری کالاها می تواند دخالت داشته باشد درتعیین سقفی برای مهریه نیز می توان برای او اختیاری فرض نمود؟