پایان نامه حقوق

پایان نامه با موضوع تفخیذ

بهمن ۲۰, ۱۳۹۷

لذا اگر به دلیل تازه مسلمان شدنش از حرمت این عمل آگاه نباشد. یا شبهه ای که موجب توهم حلال بودن عمل شدن است وجود داشته باشد مثل آنکه زن اجنبیه ای خود را در اختیار او گذاشته وبرای او حلال نموده باشد. اگر چنین چیزی در حق آن مرد امکان داشته باشد، او زناکار به شمار نمی آید.
10-فاعل زنا مختار باشد، لذا اگر کسی بر زنا اکراه شود بر فاعل بنابر قول صحیح تر و به قابل اجماع فقهاء حد جاری نمی شود.
که در تعریف زنا اقوال دیگری نیز ذکر گردیده است که بیان آن خالی از لطف نیست.
زنا عبارت است از انکه انسان مکلف، ذکرش را به اندازه ختنه گاه در فرج زنی که بر وی حرام است داخل کند. بی آنکه عقد یا شبهه ای در میان باشد و ایلاج با پنهان شدن حشفه در قُبُل یا دُبُر تحقق می یابد. بنابراین اگر کسی با یکی از محارم خود عهدی ببندد و با عمل به حکم یا موضوع با وی نزدیکی کند مورد حد قرار نمی گیرد. چه در تعلق حد، علم به حکم (حرمت) و موضوع شرط می باشد. نیز اگر نزدیکی ناشی از شبهه باشد حد ساقط می شود. البته اگر شبهه تنها از طرف یکی از آن دو باشد، حد تنها از کسی ساقط می شود که امر بر وی مشتبه شده باشد، زیرا ثبوت حد بر هر یک از آن دو تابع تحقق موضوع زناست.
2-2-2- لواط
لواط نیز از گناهان بزرگ است و بنا به نص صریح قرآن این عمل قبل از قوم لوط نبوده و اولین بار قوم لوط مرتکب این عمل شده است. در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید:« ثُمَّ إِذَا کَشَفَ الضُّرَّ عَنْکُمْ إِذَا فَرِیقٌ مِنْکُمْ بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَ »« لِیَکْفُرُوا بِمَا آتَیْنَاهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ»معنی آیات شریفه «باز وقتی که بلا ازسرشما رفع کرد، گروهی ازشما به خدای خود شرک می‌آورید»«وبا وجود آن همه نعمت که به آنها دادیم بازبه راه کفروکفران می‌روند. باری به کامرانی حیوانی بپردازید که به زودی خواهید دانست.»
خداوند متعال درآیه شریفه دیگری می‌فرماید: «وَ لُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفَاحِشَهَ مَا سَبَقَکُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِینَ »« إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ » معنی آیه شریفه«ولوط رابه رسالت فرستادیم که به قوم خود گفت:آیا عمل زشتی که پیش ازشما هیچکس بدان مبادرت نکرده بجا می آورید»«شما زنان را ترک کرده وبامردان سخت شهوت می رانید. آری که شما قومی فاسق ونابکارید»
این آیات دلالت بر حرمت عمل لواط دارد: ولی مجازاتی در قرآن برای عمل مزبور تصریح نشده است. در روایت نقل شده از امیرالمومنین علیه السلام که فرموده است: « اگر شایسته بود که یکی را دوبار سنگسار نمود آن لواط کننده بود» مقصود از لواط، جماع کردن دو مرد با یکدیگر است، خواه حشفه در دُبُر پنهان شود یا نشود و از کتاب قواعد علامه نقل شده است که وی پنهان شدن حشفه را شرط دانسته است.
2-2-3- تفخیذ
فخذ به معنی ران است و عبارت از مالیدن ذکر است میان دو ران، فقها، لواط را اعم از تفخیذ و لواط به معنای واقعی می دانند: یعنی اطلاق لواط بر تفخیذ بر وجه مجاز می باشد. و لواط یا ایقابی است یا غیرایقابی که همان تفخیذ است. و حد تنفیذ، آنگاه که بدون ایقاب یعنی بدون پنهان شدن حشفه در دُبُر باشد صد تازیانه است. در این حکم فرقی میان مسلمان و کافر و محصن و غیرمحصن، فاعل و مفعول نیست. و حتی صاحب جواهر بر تعیین یکصد تازیانه به عنوان حد شرعی تفخیذ ادعای اجماع نموده است. ایشان دلیلی که بر این نظر آورده است روایتی است از امام صادق (ع) که فرموده اند: « اگر مرد با مرد دیگری فعلی انجام دهد، اگر دخول نکرده باشد حد زده می شود و اگر دخول نماید بصورت ایستاده نگه داشته می شود سپس با شمشیر یک ضربه زده می شود»
2-2-4- از روی شهوت پسری را بوسیدن
هر کسی پسربچه ای را از روی شهوت ببوسد به هر نحو که حاکم صلاح بداند تعزیر می شود. و نیز گفته شده است کسی که پسری را از روی شهوت ببوسد، اگر در حال احرام باشد، بر وی صد تازیانه لازم می شود وگرنه، حاکم به مقتضای مصلحت، وی را تادیب و تعزیر می کند. محقق در شرایع الاسلام، استحقاق تعزیر را مقید به عدم محرومیت نموده است. بلکه حکم در محارم شدیدتر است.

2-2-5- مساحقه
عملی که زنان متبلی به حکه شرمگاه به هم کنند و به گونه ای به روی هم بیفتند که پشت شرمگاه یکی به روی پشت شرمگاه دیگری واقع شود.
2-2-6- قیادت
در حدیث معراج رسول خدا (ص) آمده که فرمود: « زنی را دیدم که چهره و دستهایش همی سوخت و امحاء خود را می خورد. سوال کردم؟ گفتند: وی زنی بوده که در زنا وساطت نمود» قیادت رسانیدن زنان به زنان، مردان به مردان و زنان به مردان برای انجام فجور است. و یا بعبارتی دیگر، به هم رساندن مرتکبین فحشاء مانند: زنا، لواط و مساحقه. صاحب جواهر دراین خصوص می فرماید: « کسی اعم از مرد یا زن اگر بین مردان و زنان برای عمل زنا واسطه شود یا بین مردان و مردان اگر چه بچه باشد، برای عمل لواط واسطه شود بلکه حتی بین زنان و زنان برای عمل مساحقه واسطه شود. به آن عمل قوادی گفته می شود». ایشان در مورد حرمت این عمل ادعای اجماع نموده است. برخی از فقها، قوادی را جمع بین مردان با زنان برای زنا و یا مردان با مردان برای لواط بیان داشته اند. و حتی برخی از فقها، آنرا جمع بین دو فاعل عمل فحشاء ذکر کرده اند.
2-2-7- قذف
از جمله جرایمی که در قرآن کریم هم حرمت و هم مجازات آن تصریح شده جرم قذف می باشد.
علاوه بر مستند قرآنی در روایات متعددی به حد قذف اشاره و در قضاوت های حضرت علی (ع) نیز به همین شیوه عمل شده است. قذف نسبت زنا یا لواط دادن است، مثل آنکه کسی به دیگری دشنام دهد که تو زنا کردی یا لواط می کنی و یا هر لفظی دیگر که از حیث معنی، بدین الفاظ شبیه باشد. حد قذف اقامه نمی شود، مگر آنکه قذف شده اقامه ی آن را مطالبه کند.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

مطلب مشابه :  پایان نامه :آیین دادرسی کیفری

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

چه این حد، حق وی است و در حقوق آدمی، استیفای حقوقی منوط به مطالبه است. قذف کننده ای که حد بر او جاری می شود باید اهلیت ناشی از بلوغ و عقل را داشته باشد، بنابراین بسته به صلاحدید حاکم، کودک فقط تعزیر و مغبون تادیب می شود.
قذف شونده باید دارای احصان باشد و مراد از احصان، بلوغ، عقل، حریت، اسلام و عفت است. بنابراین هرگاه این اوصاف در کسی جمع گردد. به سبب قذف شدن او حد واجب می شود، در غیر این صورت قذف کننده تعزیر می شود.
فصل سوم
دیدگاه ها ومستندات فقها
3- فصل سوم : دیدگاه ها و مستندات فقها

3-1-بخش اول : دلایل ومستندات
3-1-1-کتاب
قرآن کریم معجزه جاودان پیامبر ما، محمد (ص) است. آنچه در میان دو مجلد در دسترس مردم است همان کتابی است که بر پیامبر خدا به حق نازل شده، هیچ تردیدی در آن نبوده و هدایت و رحمت است و آیاتی از آن که بیانگر قوانین خداوند برای بشر است. مصدر و منبع اصلی استنباط احکام شریعت اسلامی می باشد. حجیت و اعتبار منابع دیگر، مانند سنت و اجماع و عقل به قرآن می رسد و از آن سرچشمه آبیاری می گردد.
خداوند متعال قرآن کریم می‌فرمایند:
«قَد أفلَحَ مَن تَزَکَّی »« و ذَکَرَ اسمَ رَبِّهِ فَصَلَّی »
معنی آیات شریفه :«به یقین کسی که پاکی جست ( و خود را تزکیه کرد) رستگار شد و ( آنکس) نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند.»
خداوند متعال درآیه دیگری می فرماید:
«وَ لَقَد آتَینَا لُقمَانَ الحِکمَۀَ أنِ اشکُرلِلّهِ وَمَن یَشکُر فَإنَّمَا یَشکُرُ لِنَفسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإنَّ اللهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ»
معنی آیه شریفه :«به لقمان حکمت (ایمان و اخلاق) آموختیم (و به او گفتیم) شکر خدا را به جا آور! و هر کس شکر حق گوید به نفع اوست و هر که ناسپاسی و کفران کند خدا بی نیاز و ستوده صفات است.»
و آیه 2 سوره جمعه که یکی از اهداف اصلی برانگیختن پیامبران و فرستادن پیام های آسمانی، پرورش اخلاق و تزکیه و تهذیب جانها می داند در باب اخلاق قابل امعان نظر است.
شاید بتوان محکم ترین مبنای جرایم خلاف اخلاق و عفت عمومی را در سوره نور بیابیم. این سوره شصت و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است. علت نامگذاری این سوره به «نور» آیه ی سی و پنج آن است که خداوند را به عنوان نور آسمانها و زمین معرفی می کند. از آنجا که در این سوره سفارش های بسیار در مورد رعایت عفت و پاکدامنی صورت گرفته، در روایات نسبت به فراگیری و قرائت این سوره توسط زنان، تاکید شده است. ضمناً احکام مجازات مردان و زنان زناکار و کسانی که به زنان پاکدامن تهمت زنا بزنند، همچنین ماجرای معروف « افک» حکم حجاب و رعایت پاکدامنی برای جلوگیری از انحرافات، دیگر موضوعاتی است که در این سوره به آنها می پردازد. علی ایحال آیات شریفه مذکور بیان می گردد.
خداوند متعال درقرآن مجید می فرماید:
«سُورَهٌ أَنْزَلْنَاهَا وَ فَرَضْنَاهَا وَ أَنْزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ »
معنی آیه شریفه:«این سوره ای است که آن را نازل کردیم و (عمل به) آن را واجب کردیم و در آن آیاتی روشن فرستادیم. شاید شما متذکر شوید.»در ابتدای این سوره پنج پیام با صراحت بیان گردیده 1-احکام، به دستور خداوند واجب شده است 2-قرآن، قانون الزامی و اجرایی دین است 3- آیات قرآن، روشن و قابل فهم است. 4- انسان به پند و تذکر نیازمند است. 5- اصول و معارف قرآن در فطرت انسان ریشه دارد و با تذکر پرده ی غفلت برداشته می شود.
خداوند در آیه دیگری ازاین سوره می فرماید:
«الزَّانِیَهُ وَ الزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَهَ جَلْدَهٍ وَ لاَ تَأْخُذْکُمْ بِهِمَا رَأْفَهٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَهٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»
معنی آیه شریفه :«هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، در اجرای حکم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزی نشوید و هنگام کیفر آن دو، گروهی از مومنان حاضر و ناظر باشند.»
از این آیه نیز چنین استنباط می گردد که آزادی جنسی و روابط نامشروع، در اسلام ممنوع است. نقش زنان در ایجاد روابط نامشروع و فراهم آوردن مقدمات آن، از مردان بیشتر است. تنبیه بدنی زانی، برای تأدیب او و حفظ عفت عمومی لازم است. در روابط نامشروع هر دو طرف به یک میزان تنبیه می شود (مگر در مواردی که حکم خاصی دارد) حدود کیفر باید از طرف خداوند معین شود. در مجازات مجرمان ترحم روا نیست. محبت و رأفت باید مدار شرع باشد.
اجرای حدود الهی از دین است. صلابت و قاطعیت در اجرای حدود الهی، در سایه ی ایمان به مبدا و معاد به دست می آید. مجازات باید مایه عبرت دیگران شود. زنا کار باید علاوه بر شکنجه جسمی، از نظر روحی نیز بایستی زجر ببیند. در مراسم اجرای حد الهی، گروهی از مومنان حضور داشته باشند.
البته بیان آیه 68 سوره فرقان مبنی بر حرمت فعل زنا خالی از لطف نیست:
«وَ الَّذِینَ لاَ یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلٰهاً آخَرَ وَ لاَ یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لاَ یَزْنُونَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثَاماً»
معنی آیه شریفه :«و کسانی اند که با خدا معبودی دیگر نمی خوانند و کسی را که خدا (خونش را) حرام کرده است جز به حق نمی کشند و زنا نمی کنند و هر کس اینها را انجام دهد سزایش را دریافت خواهد کرد.»
خداوند سبحان درآیه دیگری ازسوره نور می‌فرماید:
«وَ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَهِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَهً وَ لاَ تَقْبَلُوا لَهُمْ

No Comments

Leave a Reply