پایان نامه حقوق

پایان نامه رشته حقوق : پیشگیری از جرم

بهمن ۲۰, ۱۳۹۷

نافرجام است به تناسب وضعیت آن و معلوم بودن یکی از عناصر تشکیل دهنده جرم، انگیزه، فاعل یا عامل …. در دسته بندی قتل ها قرار می گیرند.
آتش سوزی های عمدی منجر به فوت یا صدمه اشخاص، با توجه به معلوم یا مجهول بودن یکی از عناصر تشکل دهنده در دسته بندی قتل ها واقع می گردند.
2-5-15-قتل جنسی(از دیدگاه پلیسی):
زمانی می توان قتل را جنسی نامید که دلایلی مبنی بر فعالیت جنسی در صحنه قتل یا بر روی بدن قربانی وجود داشته باشد، این دلایل عبارتند از :
1-عریان یا نیمه عریان بودن جسد
2-وجود منی بر روی یا نزدیک یا داخل بدن قربانی

3-بریده شدن اندام تناسلی یا اخته شدن یا دلایلی که نشان دهنده زخم های جنسی است

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

4-قرار داشتن بدن متوفی در وضعیت آمیز جنسی
5-دلایلی که نشان دهنده وجود(فعالیت جنسی بدلی) مثل توهم، استمنا، وجود جراحات و زخم های متعدد بر روی بدن قربانی به وسیله چاقو یا با اجسام برنده، قاچ شدگی شکم، تحول و زخم های وارده بر قسمت های جلو بدن که اکثراً دال بر انگیزش و تحرک جنسیمی باشد:(خلعتبری،همان ،ص 49).

2-مبحث دوم :بررسی انواع پیشگیری

2-2-پیشگیری
2-2-1-مقدمه
امروزه جرم و ترس از جرم در تمام جوامع به یک نگرانی فراگیر تبدیل شده است. سیاست های رایج نظام عدالت کیفری که با تدابیر سرکوب گر، واکنشی و تنبیهی به دنبال مبارزه با جرم هستند نیز موفقیت های کمی داشته است. بحران هایی که نظام عدالت کیفری امروزه با آنها مواجه است، حاکی از غیر اثر بخش بودن این تدابیر در حوزه ی کنترل و مبارزه با جرم است. به صورت سنتی در علوم اجتماعی و جرم شناسی از لحاظ نظری به مساله علت شناسی جرم و تبیین علل جرم بیشتر پرداخته شده است تا به مطالعه و بررسی انواع و نحوه پیشگیری از جرم. در مقایسه با فلسفه مجازات نیز، فلاسفه حقوق علاقه کمتری به موضوع پیشگیری از جرم نشان داده اند. با این وجود از دهه ی 60 میلادی و با آغاز رویکردهای عمل گرایانه مدیریتی و گسترش جرم شناسی انتقادی (در طول دهه 60 و 70 میلادی) پیشگیری از جرم در مفهوم کارکردی مورد توجه قرار گرفته است(Gilling 1994:234)) غلبه تفکرات تحقیقی(پوزیتویستی) بر جرم شناسی تا اوایل دهه 70 ادامه داشت، تفکراتی مجرم محور که سعی در درمان مجرم از طریق اقدامات درمانی و باز سازگاری داشتند. عدم اثر بخشی مطلوب اقدمات بازسازگاری در مبارزه با جرم و بحرانی که نظام عدالت کیفری(از جمله،نرخ بالای تکرار جرم، آمار بالای زندانیان) در این دهه با آن مواجه شد موجب تغییر گفتمان حاکم بر حوزه کنترل جرم شد. تا پیش از اثبات ناکارآمدی اندیشه های پوزیتویستی، در حوزه کنترل جرم همواره «مجرم» .
«علت جرم» و«درمان جرم» مورد تاکید قرار داشت. اما در پی شکست یا موفقیت های محدود «جرم»،«پیامدهای جرم» و«پیگیری از جرم» تایید می شود(Crawford,2007,855) .
توجه به رویکردهای مکانیکی در پیشگیری از جرم، بزه دیدهگان و مکان وقوع جرم از این دهه به بعد شتاب می گیرد، کوسن،جرم شناس کانادایی جمله معروفی دارد که می گوید«تغییر دادن یک وضعیت مجرمانه بسیار آسان تر از تغییر شخصیت یک فرد است»(Clarke,1997,210) .
از طرف دیگر پیشگیری ضرورتی غیر قابل انکار است و منطقی این است که به جای اینکه منتظر بمانیم تا فردی مرتکب جرم شده و سپس طی فرایندها پیچیده دادرسی وی را محاکمه و مجازات نماییم، بهتر است از وقوع جرم پیشگیری نماییم. آمارها حاکی از اینهستند که مراقبت های دوران کودکی به عنوان یک روش پیشگیری اجتماعی از جرم به ازای هر یک دلار هزینه تا 5/7 دلار صرفه جویی به دنبال دارد یا مثلاً کمک به دانش آموزان برای اتمام تحصیل و عدم ترک تحصیل، هشت برابر کمتراز هزینه های برخورد با سیستم عدالت کیفری با بزهکاری آتی آنان است(فصلنامه مطالعات پیشگیری) یا انجام طرح های امنیتی برای پیشگیری از سرقت منازل در انگلستان در مرحله ساخت منزل حدود چهارصد پوند هزینه دارد در حالی که میانگین هزینه های سرقت از منزل حدود دو هزار و سیصد پوند است. همچنین پیشگیری از جرم، پیامدهای جانبی مثبت دیگری نیز دارد برای مثال پیشگیریمی تواند موجب امنیت فضا، بهبود کیفیت زندگی و محیط، افزایش آرامش در محیط، حضور بیشتر در عرصه های عمومی، تقویت همبستگی های اجتماعی و حتی افزایش ارزش اموال و زمین در محله شود. پیشگیری از جرم در ایران هیچ گاه به صورت نظام مند و ساختاری مدیریت نشده است. گرچه در قوانین پراکنده مانند، قانون برنامه نخست و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب 1368 و 1383 ، قانون ساختار جامع رفاه و تامین اجتماعی 1383 و آیین نامه پیشگیری از اعتیاد، درمان معتادان مواد مخدر و حمایت از افراد در معرض خطر(1376) به این مسئله اشاره شده است. به نظر می رسد که در سیاست جنایی ایران پارادوکسی در این زمینه وجود دارد. زیرا از یک طرف قانون اساسی وظیفه پیشگیری از جرم را به عهده ی قوه قضائیه نهاده است و از طرف دیگر پیشگیری از جرم مستلزم ساز و کارها و نهادهایی است که عملاً در قوه مجریه قرار دارند.
امروزه مدل رایچ در اکثر کشورها برای اجرای برنامه های پیشگیری از جرم، «مدل چند نهادی» است. در این مدل برنامه ها پیشگیری از جرم با مشارکت نهادهای مختلف دولتی و مردم نهاد کهبر حوزه ی جرم تاثیر گذار هستند در سطح محلی اجرا می شود. به نظر می رسد که لایحه مذکور نیز این مدل را پذیرفته است هر چند نقش نهادهای مردم نهاد در آن کمتر است . اهمیت این مساله از آنجا ناشی
می شود که رد مدل چند نهادی، پیشگیری از جرم به عنوان مسئولیت و وظیفه ای همگانی تلقی شده و که به سطح محلی تفویض شود(از بالا به پایین).
اجرای سیاست های پیشگیری در ایران می تواند با چالش های متعددی روبرو شود، عدم تامین منابع مالی مناسب، نبود امار قابل اطمینان و عدم آگاهی از سیمای جنایی کشور و شهرها، وجود تفکرات سنتی در سازمان ها و نهادها در مورد پیشگیری از جرم و عدم پذیرش پیشگیری از جرم در فرهنگ سازمانی نهادها، اختلاف نظر میان سازمان ها در نهایت ارزیابی نتایج برنامه ها می تواند از جمله ی این چالش ها باشد.
یکی از وظایف قوه قضاییه در بند پنجم اصل 156 قانون اساسی، پیشگیری از جرم است که باارائه «لایحه پیشگیری از جرم» (9/5/1384) گامی به سوی اجرایی شدن این اصل برداشته شده است . لایحه ی مذکور به بحث پیرامون مدیریت و ساختار پیشگیری از جرم می پردازد و تعیین راهبردهای پیشگیرانه را به کمیسیون های سه گانه ی تخصصی شورای عالی پیشگیری از جرم واگذار کرده بود، هر چند در ادامه، این کمیسیون های سه گانه حذف و سازمان پیشگیری از جرم جایگزین آن شد.
پیشگیری از جرم را می توان، مجموعه اقدامات و تکنیک های اتخاذی توسط جامعه ودولت که با هدف کاهش میزان وقوع جرایم اتخاذ می شود،تعریف کرد(Hughes,2001,63) .

مطلب مشابه :  پایان نامه : نهادهای اجتماعی

2-2-2-مفهوم پیشگیری
همچنان که اشاره شد معنای تازه برای پیشگیری از جرم با تاکید بر عوامل فردی و اجتماعی مختلف که به وقوع جرم موثرند، راهکارهایی را پیش رو نهاده است.دکتر اردبیلی(عضور هیئت علمی دنشگاه شهید بهشتی)پیشگیری را هر اقدام سیاست جنایی بدون تاکید بر تهدید کیفر یا اجرای آن می داند که با هدف تجدید امکان پیشامد جنایی از راه های گوناگون انجام شود.
ریموند گسن جرم شناس برجسته فرانسوی نیز با استناد کردن اقدامات کیفری، بر اساس اهداف و شیوه های دست یابی به این اهداف، پیشگیری را چنین تعریف می کند:«مجموع اقداماتی – به جز اقدامات کیفری-است که هدف غایی آن منحصراً یا به صورت جزئی محدود کردن دامنه ارتکاب جرم- غیر ممکن کردن- مشکل کردن یا کم کردن احتمال وقوع جرم باشد».
وجه مشترک این تعارف، کنشی بودن این تدابیر است. اعمال پیشگیرانه بالمعنی الاخص، هرگز
نمی توانند جنبه ی خشونت آمیز و کیفری بیابند. چرا که پیش از وقوع جرم و بر افراد ناکرده و بزه اعمال می شوند. این اعمال معمولاً هدف اصلی خود را بزه( یا بزهکار)قرار داده اند و به طور اختصاصی این هدف رابه دنبال می کنند این امر برای تفکیک رفتاری مربوط به پیشگیری از جرم و سایر اعمال ضروری است. چرا که بسیاری از اعمال هستند که به طور جنبی بر پیشگیری از وقوع موثرند. اما هدف اصلی آن نیستند. چنان چه قرآن نیز نماز را عامل بازدارنده از فحشا و منکرات ذکر کرده است،در حالی که هدف اصلی از نماز عبادت و ایصال به مقام عبودیت خدا است.
ویژگی دیگری که برای اقدامات پیشگیرانه باید ذکر شود، کاستن از آثار جرم است این اقدامات حتی اگر نتوانند به محو جرم بیانجامند، در جهت کاهش آثار و زیان های مالی و روحی ناشی از جرم عمل می کنند. در این رکن از پیشگیری سعی بر این است تا با مداخله گذار از اندیشه های مجرمانه به فعل مجرمانه را عقیم یا متوقف کند. جرم انگاری رفتارهایی که می توانند به وقوع جرم یا تشدید آثار آن، منجر شوند. نوعی رفتار پیشگیرانه محسوب می شود . به عنوان مثال هر چند ولگردی فی حد ذاته امری قبیح نیست، اما چون می توانند به رفتارهای مجرمانه از جمله سرقت منجر شود، جرم دانسته شده است.

مطلب مشابه :  منابع مقاله با موضوع میثاق بین المللی حقوق

2-2-3- تعریف لغوی پیشگیری:
واژه پیشگیری را از نظر لغوی جلوگیری کردن،مانع شدن، جلو بستن،پیش بینی کردن و مانع سرایت شدن (معین 367،1387)پیشگیری هر واژه شناسی به معنای «جلوگیری و دفع» آمده است و پیشگیری کردن یعنی خم مانع شدن» (همان،1381 ، جلد نسخت،933).
با توجه به معنای لغوی پیشگیری، این واژه هم به معنای پیش دستی کردن، پیشی گرفتن و جلوی چیزی رفتن و هم به معنای آگاه کردن و هشدار دادن است. اما از میان این معناها در جرم شناسی پیشگیرانه معنای نخست مد نظر است یعنی به کار بردن فنون مختلف به منظور جلوگیری از وقوع بزه کاری است(نجفی ایرندآبادی،1379 ،17).
در لغت پیشگیری در منابع فارسی به معنای دفع، جلوگیری ، مانع گشتن و از پیش مانع چیزی شدن تعریف شده است(فرهنگ دهخدا) این واژه همچنین در فرهنگ لغوی لاتین نیز به معنای مانع شدن از این که چیزی رخ دهد تعریف شده است(رجبی پور،1382 ،15)
پیشگیری از نظر لغوی به معنای جلوگیری است و پیشگیر یا پیش گیرنده، یعنی آنکه جلوی کسی را بگیرد یا مانع کاری یا چیزی بشود(عمید ، 1364 ،51).

تعریف پیشگیری:
گسن(استاد دانشگاه آکس مارسی فرانسه) نیز معتقد است در پیشگیری مجموع اقدام هایی است که به جز اقدامات کیفری، هدف نهایی آن منحصراً یا به صورت جزیی محدود کردن دامنه ارتکاب جرم،غیر ممکن کردن، مشکل کردن و کم کردن احتمال وقوع جرم است» بنابرین تعریف گسن پیشگیری را خارج از نظام کیفری می داند(رجبی پور،1382 ،16).

مفهوم اصطلاحی پیشگیری:
در استنباط مفهوم پیشگیری و مصداق های آن دو جهت گیری کلی می توان بیان نمود. برخی از جرم شناسان مفهومی برای تدابیر پیشگیری قاتل شده و گروهی دیگر پیشگیری را در مفهومی به کار
می برند.

مطلب مشابه :  منابع تحقیق با موضوع کارفرما

1)مفهوم موسع
مطابق این مفهوم انجام دادن هر اقدامی که علیه جرم بوده و آن را کاهش دهد. پیشگیری محسوب
می شود، اساس این برداشت اتباع تدابیر کیفری و غیر کیفری چه مربوط به قبل و چه مربوط به بعد از وقوع جرم پیشگیری محسوب می شوند. فلذا در این تدبیر، حتی تعقیب ودستگیری بزهکاران، اعمال مجازات یا تعلیق اجرای آن الزام آنان به جبران خسارت مجنی علیه و فردی کردن مجازات توسط قاضی نیز پیشگیری به شمار می آیند لذا این مفهوم طیف وسیعی از اقدامات کیفری و غیر کیفری را در بر می گیرد(نجفی ایرندآبادی،1383 ،737).

2)مفهوم مضیق
در جرم شناسی پیشگیرانه ، پیشگیری مفهومی مضیق پیدا کرده است. در این مفهوم پیشگیری به مجموع وسایل و ابزارهای اطلاق می شود که دولت برای مهار

No Comments

Leave a Reply