پایان نامه حقوق

تحقیق رایگان درباره مسئولیت کیفری

بهمن ۲۰, ۱۳۹۷
دانلود پایان نامه

و انگلستان در این باره همگام با یافته های علمی و کنوانسیون حقوق کودک 1989 می باشد .”

بند دوم : مجانین
جنون در لغت به معنای “دیوانگی “می باشد .
” در فقه نیز برای معرفی جنون ، با لحاظ همان معنای لغوی و لفظی ، از زوال عقل صحبت شده . عقل مصدر ثلاثی و در لغت به معنی ادراک کردن ، پی بردن و ربط دادن است . در زبان فارسی « خرد » نامیده می شود و همان نیروی ادراکی خاص آدمی است که مدرک کلیات است . به عبارتی ، قوه ای است که دریافت و ادراک حسن و قبح اعمال و تمیز نیک و بد را ممکن می سازد .

جنون در اصطلاح علم روانشناسی ، حالتی است که بیمار ، قدرت تمییز خود را از دست می دهد .
قوانین کیفری نه تنها تعریفی از جنون به دست نمی دهند ، بلکه برای شناخت آن نیز ضابطه و معیار مشخصی ندارند . شاید به این دلیل که جنون مسئله ای نسبی و موضوعی است که علم پزشکی و روان پزشکی در تشخیص آن نقش مؤثرتری دارد .
از توضیحات فوق می توان دریافت ارائه تعریف برای جنون کار ساده ای نیست . اشکالی که راجع به تعریف جنون ، لرد بلاک برن ذکر می کند در کمیت و کیفیت بیماری های روانی موجود است . این روانشناس معروف می گوید من همه تعاریفی که برای جنون تا به حال نوشته اند را خوانده ام . هر چه سعی کردم تعریفی جامع و مانع برای آن پیدا کنم موفق نشدم . عقیده من این است که بشر قادر نخواهد بود تعریفی کامل برای جنون پیدا کند . ”
به طور کلی و فارغ از تعاریف دقیق جنون ، می توان مجنون را این گونه تعریف نمود :
” مجنون کسی است که دارای اختلال مغز و اعصاب بوده ، تا جایی که از خود اراده ای نداشته و نمی تواند در جامعه جایگاه حقوقی خود را تشخیص و از حقوق خود در جامعه دفاع کند . ”
البته در پایان لازم به ذکر است که نباید مجنون و سفیه را یکی پنداشت زیرا ” سفیه شخص عاقلی است که نمی تواند امور مالی خود را اداره کند ، ولی به اختلال کامل قوای دماغی میتلا نیست . ”

بند سوم : اشخاص غیر رشید
واژه غیر رشید که با سفیه مترادف است را از مناظر مختلف مورد تعریف و تفهیم قرار می گیرد :
سفیه در لغت عبارت از”نادان، بی اطلاع، کم عقل”می باشد.
” مفهوم سفیه شامل مبذر ، مسرف ، و مغفل می شود . ”
ماده 1208 قانون مدنی در تعریف غیر رشید مقرر می دارد : ” غیر رشید کسی است که تصرف او در اموال و حقوق مال خود عقلایی نباشد . “
” سن رشد در قانون سابق 18 سال تمام شمسی بود ، و غیر رشید کسی بود که 18 سال تمام شمسی کمتر یا بیشتر داشت و با داشتن عقل دارای شعور لازم و قوه ادراک و مغزی کافی برای اداره اموال و دارایی و حفظ منافع خود در جامعه نبوده است . ولی قانون مدنی ایران فعلاَ سن خاصی را برای رشد در نظر نگرفته است و در بعضی قوانین خاص نظیر بانک ها و اداره نظام وظیفه جهت انجام و ارائه بعضی از خدمات و مسئولیت ها سن خاصی را برای داوطلبان در نظر گرفتند . اما فقها در تعریف غیر رشید این گونه اظهار نظر فرموده اند : امام خمینی (ره) در تعریف سفیه می گوید : سفیه ( غیر رشید ) کسی است که دارای حالتی که او را بر حفظ مال و توجه به شأن آن برانگیزد نباشد ، مالش را در غیر موردش و در غیر جایش مصرف و تلف می نماید ، و معاملاتش بر اساس کیاست و مواظبت نمودن در احتراز از غبن نمی باشد و نسبت به فریب خوردن در معاملات بی توجه است و اهل عرف و عقلا و فنی که او را نسبت تحصیل اموال و مصرف آن ها ، خارج از حال و روش خودشان می بینند وجداناَ او را می شناسند . و سفیه ، شرعاَ محجور است و تصرفات او در مالش به بیع و صلح و اجاره و هبه و ودیعه دادن و عاریه و غیر این ها ، نافذ نمی باشد و محجور بودن او در صورتی که سفاهت او به زمان صغیری متصل باشد متوقف بر منع کردن حاکم شرع نیست و اما اگر سفاهت او بعد از بلوغ و رشد تجدید شده باشد ، بر منع حاکم توقف دارد ؛ پس اگر رشد برایش پیدا شود ، حجر از او بر طرف می شود و اگر سفاهت برگردد ، حاکم حق دارد او را محجور کند .
علامه حلی می گوید : سفیه یعنی ابله و کودن که بیش از اندازه معتاد فریب می خورد و اصلاح مال خود نمی تواند ، جائز است حاکم او را از تصرف در مال خویش ممنوع سازد نه از هر تصرف و پیش از منع حاکم محجور نیست و بعضی می گویند محجور است . محقق اول در تعریف سفیه می گوید : سفیه کسی است که اموال خود را در اغراض صحیح صرف نکند ، یعنی اگر این شخص با این حال بالغ شود فروش او درست نیست و همچنین است اگر ببخشد یا به مال اقرار کند .
سفیه عبارت است از کیفیت نفسانی است در انسان که اموال و حقوق و مال خود را در راه هایی که شایستگی اعمال عقلا را ندارد مصرف می نماید ، از قبیل مصرف نمودن دارایی خود در خوراک و پوشاک و یا مسافرت هایی که شایسته مقدار دارایی و وضعیت اجتماعی او نیست . به طوری که عرف او را تخطئه می کند ، اعمال او را نکوهش می نماید .
در واقع تشخیص غیر رشید یا سفیه بودن شخص با مقایسه اعمال او از نظر عرف مورد سنجش قرار داده می شود . چنانچه عرف افعال او را همانند افعال عقلا بداند آن شخص رشید است و الا سفیه می باشد . سفاهت یک نوع عارضه ای است که بعضی از افراد به آن دچار می گردند و از تصرف در اموال خود محروم می گردند . ”

مطلب مشابه :  دانلود رایگان پایان نامه حقوق با موضوع قرارداد بیع متقابل

گفتار سوم : آثار مترتب بر حجر در حقوق کیفری ایران
قانونگذار با تعیین محجورین و تمییز این افراد ، آثاری را بر آنها مقرر می دارد که از جمله آن ها می توان فقدان مسئولیت کیفری و حمایت کیفری را برشمرد ، که هر کدام در جای خود توضیح داده خواهند شد .

بند اول : فقدان مسئولیت کیفری

از جمله آثار مترتب بر حمایت ازمحجورین فقدان مسئولیت کیفری مرتکب در صورت ارتکاب جرم می باشد . در مواردی قانونگذار در راستای حمایت از محجورین آنان را از مسئولیت کیفری مبرا می داند و این به همان دلیل ویژگی های خاص و فقدان شرایط و ویژگی های خاص در آنان است . به عنوان مثال مطابق ماده 221 قانون مجازات اسلامی (1370 ) : ” هر گاه دیوانه یا نا بالغی عمداَ کسی را بکشد خطاء محسوب و قصاص نمی شود بلکه باید عاقله آن ها دیه قتل خطا را به ورثه مقتول بدهد .” مطابق این ماده مجنون و نابالغ که منظور صغیر غیر ممیز می باشند به طور کامل از مسئولیت بری می باشند و حتی در مورد پرداخت دیه نیز مسئولیتی برای آنان نمی توان متصور شد .
البته در مورد مجنون لازم به ذکر است که قاعده ای در فقه اسلامی وجود دارد که در ماده 222 قانون مجازات اسلامی نیز منعکس گردیده و آن عبارت است از : ” فلا قود لمن لا یقاد منه ” یعنی کسی که خودش قصاص نمی شود کشتن او نیز قصاص ندارد .
فقدان مسئولیت کیفری در مورد محجوینی که که اصطلاحاً مورد حجر حمایتی قرار گرفته اند ، مصداق پیدا می کند .

مطلب مشابه :  منابع مقاله با موضوع حق آزادی بیان

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بند دوم : حمایت کیفری
از دیگر آثار مترتب بر حمایت از محجورین حمایت کیفری از آنان می باشد ، به این صورت که قانونگذاراز متجاوزین به این افراد حمایت بیشتری ، به دلایل گفته شده ای هم چون ضعیف و ناتوان بودن و آسیب پذیری آن ها ، به عمل آورده است . به عنوان مثال جرایمی که فرد در صورت اعمال آن بر علیه یک فرد بزرگسال و عادی اگر مرتکب شود ، همین جرم را در برابر فرد محجوری مرتکب گردد ، مجازات وی تشدید خواهد شد . یا مواردی که صرفاً اگر در مورد محجورین ارتکاب یابد مورد جرم انگاری قرار گرفته است .
قانونگذار با احصاء و مشخص نمودن این موارد به حمایت کیفری از این اشخاص پرداخته است .

فصل دوم : مبانی حمایت کیفری از محجورین
در این فصل که اختصاص پیدا کرده به مبانی حمایت کیفری از محجورین ، مبنا های حمایت کیفری از این قشر از منظر نظری و قانونی مطابق قوانین موجود در داخل کشور و اسناد بین المللی و همچنین نظریات جرم شناختی و ارزشی و مواردی از این دست در دو مبحث مورد ارزیابی و تحلیل قرار خواهند گرفت .

مبحث اول : مبانی نظری حمایت کیفری از محجورین
از نظر مبانی نظری محجورین به دلایلی از جمله آسیب پذیر بودن و هم چنین مبانی حقوق بشری و ارزشی و مواردی از این دست نیازمند حمایت کیفری از سوی مقنن و در نتیجه جامعه می باشند . در این مبحث این مبنا و تئوری ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

گفتار اول : آسیب پذیری محجورین
همان گونه که قبلاً هم به آن اشاره گردید ، مهم ترین دلیل حمایت کیفری از محجورین آسیب پذیری آنان نسبت به دیگر افراد می باشد . محجورین به دلایلی همچون عدم رشد جسمانی ، نقص قوای عقلی و دماغی ، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر و آسیب از سوی افراد سود جو و متجاوز می باشند . قانونگذار با وقوف به این موضوع در راستای حمایت از این قشر با وضع قوانینی دست به حمایت از آن ها می زند . به این صورت که در جای جای قوانین کیفری در قبال جرائم ارتکابی علیه آنان مجازات مرتکب را تشدید و درست در نقطه مقابل یعنی در فرضی که محجوری مرتکب جرمی می شود یا در قبال آن جرم از مسئولیت معاف و یا مجازات بسیار خفیف تری در حق وی اعمال می شود . در فرض اخیر نیز محجور به دلایل گفته شده مورد سوء استفاده افراد فرصت طلب و در حکم ابزار دست آنان قرار می گیرد .

مطلب مشابه :  مقاله رایگان درمورد رسانه های گروهی

گفتار دوم : مبنای حقوق بشری
حمایت کیفری از محجورین دارای مبنای حقوق بشری نیز می باشد . در اسناد و کنوانسیون های بین المللی حمایت کیفری از محجورین به چشم می خورد علی الخصوص کنوانسیون حقوق کودک ، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و هم چنین در جای جای قوانین یونیسف و سازمان ملل متحد به احترام و حمایت از این قشر تأکید شده است .

گفتار سوم : مبنای ارزشی
در همه جوامع و ادوار تاریخی دستگیری از کم توانان و نیازمندان کاری شایسته و دارای ارزش تلقی می شده است و برای تشویق مردم به این امر در ادیان مختلف به آنان مژده پاداش اخروی داده می شد . به خصوص در دین مبین اسلام که محجورین را مشخص نموده برای آنان حقوقی را متصور و برای متجاوزین به این حقوق کیفری اشد از حالت عادی آن در نظر گرفته است . علاوه بر این در جامعه و عرصه بین المللی نیز حمایت از حقوق محجورین مورد شناسایی قرار گرفته و دارای ارزش و احترام محسوب و از آن تأکید و تجلیل شده است .

گفتار چهارم : مبنای کارکردگرا
” رسالت فایده گرای کیفر یا به عبارت دیگر استفاده از کیفر چه به صورت عادی و چه به صورت افتراقی برای حمایت از هنجارها و توجیه دیگری برای توسل به کیفر است . فایده گرایی در اجتماعات اولیه و جوامع پیشرفته تفاوت هایی با هم داشته اند و در اجتماعات اولیه هر گونه لغزش و تجاوز به ارزش های مورد حمایت ، حتی در فرض عدم مدخلیت اراده فاعل بر پایه مادی بودن عمل واجد مجازات کیفری شناخته شده و به شدیدترین صورت مورد کیفر قرار می گرفت و از این اعمال کیفر ، اهدافی همچون ترضیه خاطر زیان دیده یا خانواده وی ، طرد مجرم به عنوان دشمن ، ایجاد بهداشت اجتماعی ، حمایت از اجتماع ، طلب رضایت خدا ، حفظ قدرت فرمانروا ، تهذیب اخلاقی بزهکار دنبال می شد .” اما در جوامع مدرن و پیشرفته ، علاوه بر اینکه جنبه تحمیل رنج و آسیب کیفر به مجرم مورد توجه بوده تا از این رهگذر ، مجرم تصور نکند عمل شایسته ای را انجام داده است .
جنبه پیشگیری از جرایم چه به صورت عام و چه به صورت خاص و همچنین اصلاح مجرمان مورد توجه قرار گرفته است ، به طوری که امروزه توسل به کیفر شدید یا حمایت کیفری افتراقی جهت پیشگیری ازبزهکاری اولیه یا تکرار جرم – صرف نظر از تأثیر عملی آن – یکی از بحث های نظری مطرح در حقوق کیفری و جرم شناسی است . این توجیه را در افکار بکاریا و روسو می توان دید . چرا که طرفداران قرارداد اجتاعی مانند روسو و بکاریا در

No Comments

Leave a Reply