پایان نامه ها

رسول خدا (ص)، امام صادق

دی ۶, ۱۳۹۷
دانلود پایان نامه

است که خدا دلش را به نور ایمان منوّر ساخته است. سپس فرمود: بینا شده‏ای، بر همین حال استوار باش و این حالت خوش را از دست مده. آنگاه حارثه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خواست دعا کند تا او به شهادت برسد. پیامبر فرمود: خدایا شهادت را روزی حارثه کن. دیری نپایید که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) لشکری برای نبرد تدارک دید. حارثه در میان پیکارگران داخل شد و هشتمین یا نهمین شهید جبهه توحید بود.360
در آیه ی دیگری از قرآن فرموده شده:
وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ لِلْمُتَّقینَ وَ بُرِّزَتِ الْجَحیمُ لِلْغاوینَ
و بهشت را براى پرهیزگاران نزدیک آرند. و جهنم را در نظر کافران آشکار کنند.شعراء/90و91
زلفا به معنی قرب است أزلاف نزدیک کردن و نزدیک آوردن است361 کلمه “برزت” از تبریز مصدر باب تفعیل به معناى اظهار است‏362 پس معلوم می‌شود که بهشت وجهنم همین حالا است ولی ما از آن دور هستیم وبنابراین برای ما مستتر است و نمی‌توانیم آن را مشاهده کنیم.363
علامه طباطبایی فرموده: “این آیه ظاهر در این است که جهنم خلق شده ودر روز قیامت پرده برداری از آن آشکار می گردد.364
3-3-4-4 احاطه جهنم به کافران
“یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَهٌ بِالْکافِرینَ “
کافران با شتاب از تو (پیامبر) تقاضای عذاب دارند، در حالی که هم‏اکنون دوزخ بر آنان احاطه دارد.عنکبوت/54
هر کافرى در وسط جهنّم واقع است و معذّب به انواع عذاب جهنّم است، اگر چه آن را احساس نکند و نفهمد.365بخاطر کفرشان محجوب از این احاطه هستند.366
برخی از مفسّران می‏گوید: نفس انسان از جنبه‏های حیوانی نمونه‏ای از دوزخ و انواع عذاب جهنّم است؛ اگر انسان واقعاً از خدا غایب و غافل باشد و از آخرت و ولایت منقطع گردد و ولایت را به طور کلی فراموش کند هم اکنون در دوزخ قرار گرفته و جهنّم بر او محیط است، و اگر از ولایت نبریده و به آن ایمان داشته باشد جهنّم بر او سرد و سلام خواهد بود و از انواع عذاب و آلام چیزی احساس نخواهد کرد، و این یکی از وجوهی است که می‏توان درباره: (وإنْ منکم إلّا واردها) گفت.367
این تفسیر با آیه‏ای که می‏فرماید: آنان که اموال یتیمان را از روی ستم می‏خورند در حقیقت در اندرونشان آتش می‏خورندنساء/10و در آخرت به او می‏گویند تو غافل بودی که آتش می‏خوری، و ما الآن پرده‏ها را برداشتیم هماهنگ خواهد بود. (فکشفنا عنک غطاءَک فبصرک الیوم حدید)؛ق/22 اکنون چشمان تو تیزبین گشته و موقعیّت خود را درک می‏کنی.368
از برخی آیات استفاده می‏شود که احاطه مزبور، یعنی احاطه دوزخ بر کافر در قیامت است؛ مانند آیه 55 از سوره (عنکبوت) که بعد از آیه مورد استدلال قرار دارد و آن این است: (یوم یغشاهم العذاب من فوقهم ومن تحت أرجلهم ویقول ذوقوا ما کنتم تعملون) بنابراین، آیه 54 دلالت ندارد که دوزخ اکنون موجود و مخلوق است، لیکن در آیه 49 از سوره توبه به طور مطلق و بدون این‏که ذکر قیامت همراه با آن باشد جریان احاطه دوزخ نسبت به کافران مطرح شده؛ زیرا در آن چنین آمده است: (وإنّ جهنّم لمحیطه بالکافرین) و این دو آیه چون از سنخ مثبتان است، مجالی برای تقیید یکی به وسیله دیگری نیست؛ چون هیچ تعاندی بین مطلق و مقید وجود ندارد تا یکی مُقیّد دیگری شود.369
3-3-4-5آیاتی که مالکیت مؤمنین را بر بهشت ثابت می کند
وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ کُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَهٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَهٌ وَ هُمْ فیها خالِدُونَ (25)
به آنان که ایمان آورده‏اند، و کارهاى شایسته کرده‏اند، بشارت ده که برایشان بهشتهایى است که در آن نهرها جارى است. و هر گاه که از میوه‏هاى آن برخوردار شوند گویند: پیش از این، در دنیا، از چنین میوه‏هایى برخوردار شده بودیم، که این میوه‏ها شبیه به یکدیگرند. و نیز در آنجا همسرانى پاکیزه دارند و در آنجا جاودانه باشند.بقره/25?
فخر رازی با این آیه درصدد اثبات وجود فعلی بهشت بر آمده ، می گوید: “این آیه اخبار است از ملکیت(ملکیت بهشت)وحصول فعلی این ملکیت ، حصول فعلی ملکیت هم اقتضا دارد، حصول فعلی مملوک را(چون وقتی انسان مل چیزی می شود باید مملوک باشد تا مالک شود)پس در نتیجه آیه دلالت داردبر این مطلب که بهشت خلق شده است.370
3-3-4-6 روایات دالّ بر تشکیل کنونی بهشت وجهنم از اعمال انسان ها
اضافه بر اینها در روایات متعددی می خوانیم که بهشت هم اکنون در حال شکل گرفتن و گسترش به وسیله اعمال انسان ها است و پاره ای از اعمال سبب غرس درختان تازه ای در بهشت می شود این گونه اخبار تنها در صورتی مفهوم است که بهشت هم اکنون موجود باشد:
1-در حدیثی از ابو ایوب انصاری از پیغمبر اکرم(ص) می خوانیم که در شب معراج ابراهیم خلیل(ع) بر من عبور کرد و گفت
“مر امتک ان یکثروا من غرس الجنه فان ارضها واسعه و تربتها طیبه! قلت: و ما غرس الجنه؟ قال: لا حول ولا قوه الا بالله؛
به امتت دستور ده در بهشت زیاد درختکاری کنند چرا که زمینش گسترده و خاکش پاک و حاصلخیز است! گفتم: درختکاری بهشت چیست؟ گفت: ذکر لاحول ولا قوه الا بالله است”371.
2- در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم(ص) آمده است:
“من قال لا اله الا الله غرست له شجره فی الجنه؛
کسی که لا اله الا الله بگوید درختی در بهشت برای او غرس می شود”372
3-در حدیث دیگری از امام صادق(ع) از اباء گرامیش از رسول خدا(ص) چنین آمده است:
“من قال سبحان الله غرس الله له بها شجره فی الجنه و من قال الحمد لله غرس الله له بها شجره فی الجنه و من قال لا اله الا الله غرس الله له بها شجره فی الجنه و من قال الله اکبر غرس الله له بها شجره فی الجنه؛
کسی که سبحان الله بگوید خداوند درختی در بهشت برای او می نشاند و کسی که الحمد لله بگوید خداوند درختی در بهشت برای او می نشاند و کسی لا اله الا الله بگوید خداوند درختی در بهشت برای او غرس می کند و کسی که الله اکبر بگوید خداوند درختی در بهشت برای او می نشاند”.
مردی از قریش در آنجا بود و عرض کرد ای رسول خدا(ص)بنابراین درختان ما در بهشت زیاد است! پیامبر در جواب فرمود:
“نعم ولکن ایاکم ان ترسلوا علیها نیرانا فتحرقوا؛
آری! ولی بر حذر باشید از این که آتشی بر آنها بفرستید و آنها را بسوزانید” 373
4. در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم(ص) تعبیر لطیف تری در این زمینه دیده می شود و آن این که می فرماید هنگامی که به معراج رفتم وارد بهشت شدم در آنجا فرشتگانی را دیدم که قصرهایی می سازند و گاه توقف می کنند از علت این امر سؤال کردم گفتند ما منتظر مصالح هستیم! گفتم مصالح شما چیست؟ گفتند: ذکر “سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر” که مؤمن می گوید، هنگامی که ذکر می کند بنا می کنیم و هنگامی که خودداری می کند دست نگه می داریم.374

مطلب مشابه :  پایان نامه رایگان با موضوعقاچاق کالا، تکرار جرم، آموزش خانواده

فصل چهارم:
جلوه نعمت های بهشت و عذاب های جهنم

4-1 نعمت های بهشتی
در بررسی آیات تبشیری قرآن کریم همه جا تصاویری از الطاف ونعمت های بهشتی بر می خوریم که خداوند رحمان ضمن برشمردن ویژگی افراد مؤمن آنان را به برخورداری از آن نعمت ها بشارت می دهد.این آیات علاوه بر نمودار ساختن هدف باری تعالی از خلقت می توانند موجب انگیزه در انتخاب راهی باشد که انسان هماره وبه طور فطری در پی آن بوده است.دو مفسر وحکیم متأله ملاصدرا وامام خمینی در پی حقیقت اصلی این نعمات مطالبی را بیان فرموده اند که در اینجا تلاش شده به آنها پرداخته شود.
4-1-1خدمتگزاران بهشتی
یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ ، واقعه/17
پسرانى همواره جوان گردشان مى‏چرخند375.یا بر گِردشان پسرانى جاودان [به خدمت‏] مى‏گردند.376
در ذیل آیه “یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ” مى‏گویند در معناى ولدان اختلاف است، 377 ملاصدرا گفته است:بعضى گفته‏اند همان فرزندان اهل دنیا هستند، که (به خاطر کوچکى سن) نه حسناتى دارند تا مستقلا براى خود پاداشى داشته باشند، و نه گناهانى تا عقاب شوند، ناگزیر این پست را به آنان محول کرده‏اند.378
آن گاه مى‏گوید: از رسول خدا (ص) هم روایت شده که وقتى پرسیدند اطفال مشرکین در آخرت چه وضعى دارند؟ فرمود: خدمتگزاران اهل بهشتند 379
یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُون یعنی پسرکانی روحانی که دارای نفوس مجردی که تعلق به اجرام ارجمند نوری دارند دور آنان می گردند و بهشتیان از انوار قدسی ایشان نوریاب شده واز تابش های عقلی اینان بهره ور و فیض یاب می گردند.380
کلمه “ولدان” جمع ولدبه معنای فرزند است که هم بر مذکر اطلاق می شود هم بر مونث هم برمادی هم بر روحانی .اما توصیف کردنش به خلود نشانه غیرمادی بودن آنهاست زیرا بر موضوعات مادی چون ثبات ندارند خلود حمل نمی شود.381
دور زدن شئ حول شئ دیگرواحاطه کردن آن وتفاوتش با دوران در این است که دوران صرف حرکت دورانی راگویند اما در طوف علاوه بر دورانی بودن کردیدن به دور شئ دیکر نیز مهم است وگفته شده این حرکت دورانی بر دو قسم است در یکی مانند طواف خانه خدا احاطه ظاهریه ملاک است ودر دیگری تکرار وتداوم واحاطه جهت امتثال امر شئ مرکزی وخدمتگذاری به آن مانند همین آیه382 .
ملاصدرا خلود را در این آیه این طور توضیح می دهد:اینان پیوسته در گردش وحرکت بوده ودر پایداری ودوامِ حرکات شوقی شان جاویدان وهمیشگی اند، به واسطه دوام وپیوسته بودن تابش های عقلی بر آنان ، از پدران عقل شان در نشئه ی جهان آخرت ؛نه در این عالم که از بین رونده وزائل است، نه در عنصری ها ونه در فلکی ها.383
و اخلاد هر چیز به معناى دائمى کردن و حکم به بقاء آن است، و به همین معنا است در کلام خدا که فرموده: “وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ” یعنى به زمین دل بست و گمان کرد که دائما در آن خواهد زیست .384
خلد به معنای بری بودن شئ از تغیر وفساد وباقی ماندن بر حالتی که بر آن میباشد385.بنابراین “ولدان مخلدون” دائما به حال جوانى و زیبایى باقى‏اند و دچار فساد نمى‏گردند 386، یعنى پسرانى بهشتى به آنان خدمت مى‏کنند که تا ابد به همان قیافه پسرى و جوانى باقیند، و گذشت زمان اثرى در آنان نمى‏گذارد.387
ولى بعضى گفته‏اند:” وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ” به معناى جوانانى است که گوشواره معروف به” خلده” را به گوش دارند.388به معنا مقرطون یا مسورون یعنی کسی که گوشواره ای بنام “قرطه”مانند خدمتگذاران به گوش دارد 389ودر تبیان آمده که این قیاس درستی اسب چون لازمه ی اذن است.390بهر حال از هردو معنا خدمتگذاربودن برداشت میشود.
خداوند از براى اهل بهشت سه دسته قرار داده که یک دسته ملائکه و خزنه بهشت هستند که براى آنها تحف و هدایا مى‏آورند، و در خبر هست که میفرماید: (الملائکه خدام شیعتنا)و یک دسته حور العین هستند که آنها را تزویج م
یکنند که در آیه قبل فرمود: وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ و یک دسته غلمان هستند که بغلامى خداوند تملیک آنها میکند براى خدمت که میفرماید:و یَطُوفُ عَلَیْهِمْ غِلْمانٌ کنایه از اینکه حاضر بخدمت هستند و آماده انجام وظیفه.391
روایت شده سائلی ازپیامبر(ص) پرسید: یا رسول اللَّه(ص) وقتى در بهشت خادمان بهشتیان مانند لؤلؤ زیبا و درخشان باشند خود بهشتیان چه حالتى خواهند داشت؟ حضرت فرمودند: سوگند به آن خداوندى که جان من در کف قدرت او است برترى زیبایى بهشتیان بر غلامانشان مانند برترى ماه در شب چهاردهم است بر ستارگان.392
4-1-2 ظروف بهشتی
بِأَکْوابٍ وَ أَبارِیقَ وَ کَأْسٍ مِنْ مَعِین واقعه/18
اکواب جمع کوب است، و کوب ظرفى است که گوشه و گردن ندارد، و بعضى هم گفته‏اند کوب مانند جام شراب است‏ 393اباریق ظرف هایی است دارای دسته ولوله.394
در وصف این ظرف ها ملاصدرا می گوید:مانند آنها

No Comments

Leave a Reply