10 تا از بهترین روغن‌های موجود | تغذیه سالم

 10 تا از بهترین روغنای موجود

روغنا دنیای متنوعی دارن مثل روغن زیتون، روغن ذرت، روغن کلزا، روغن بادام زمینی، روغن گردو و چیزای دیگه ای به جز اینا. حتماً می دونین که هر روغنی مشخصات و نقاط قوت و ضعف خود رو داره و شناخت طعم و خواص اون کمک زیادی به شما می کنه تا هم غذاهای لذیذی جفت و جور کنین و هم از خواص این روغنا بیشتر استفاده کنین…

روغن کلزا

بهتره روغن کلزا (البته به همراه روغن زیتون) انتخاب اولتون باشه. این روغن طعم خاصی نداره و می شه گفت به طور کامل بی مزه بوده و واسه جفت و جور شکلای جور واجور غذاها مناسبه. علاوه بر این در مقایسه با روغن زیتون قیمت مناسب تری هم داره.

 روغن کلزا پر از اسیدهای غیراشباع مونو و پُلی هستش. این چربیا خواص مفیدی دارن و به کاهش کلسترول بد خون کمک زیادی می کنن.

اندازه بالای اسیدهای چرب غیراشباع پُلی باعث شده که روغن کلزا نقطه جوش بالایی داشته باشه به خاطر همین واسه سرخ کردن هم مناسبه.

 

روغن زیتون

پرطرفدارترین روغن در بین آدمایی که میخوان تغذیه سالم تری داشته باشن. اگه اهل مطالعه مطالب مربوط به سلامتی و تغذیه باشین حتماً بارها با مقالات مختلفی در مورد خواص استثنائی روغن زیتون مواجه شدین. مطمئنا خودتون هم می دونین که چند نوع روغن زیتون داریم یعنی همون روغن زیتون فوق بکر (extra virgin)، روغن زیتون بکر یا خالص و روغن زیتون معمولی. پیشنهاد می کنیم از روغن زیتونای ارزون قیمت واسه پخت و پز و از روغن زیتونای باکیفیت واسه صرف سالاد استفاده کنین. باید بدونین که این روغن پایه اصلی رژیم مدیترانه ای حساب می شه که یکی از رژیمای سالم دنیا هستش.

به نظر کارشناسان، مصرف روزانه 30 تا 45 میلی گرم برابر 2 تا 3 قاشق

غذاخوری روغنای اشباع نشده کافیه؛ یعنی روزانه روغنی که از پخت و پز، خوردن سالاد، سس مایونز و چیزای دیگه ای به جز اینا جذب می کنین باید همین اندازه باشه

یافته های تحقیقای زیاد نشون میده که خطر دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی در مناطقی که مردم از این رژیم پیروی و فقط از روغن زیتون استفاده می کنن کمتره. این روغن به درد بخور پر از اسیدهای چرب غیراشباع مونو و شامل ترکیبات فنولیک و آنتی اکسیدانا هستش که خطر دچار شدن به بعضی از سرطانا و مشکلات قلبی عروقی رو کاهش میدن. حالا خوبیش اینه روغن زیتون واسه آشپزی بسیار مناسبه و شما می تونین از خواص اون به بهترین وجه استفاده کنین.

 

روغن ذرت

روغن ذرت هم تقریباً طعم و بوی خاصی نداره و شامل اندازه زیادی اسیدهای چرب غیراشباع مونو و پلی هستش. اندازه اسیدهای چرب اشباع شده این روغن کمه. از این روغن بیشتر واسه پخت و پز استفاده می شه تا جفت و جور سس.

 

روغن بادام زمینی

این روغن از بادام زمینی استخراج می شه. از این روغن بیشتر واسه سرخ کردن استفاده می شه به خاطر اینکه شامل هر دو نوع اسیدهای چرب اشباع شده و غیراشباع هستش. به خاطر همین هم در برابر گرما زیاد مقاومه و نقطه دود بالایی داره. با این حال به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه به بادام زمینی حساسیت دارین از این روغن استفاده نکنین.

 

روغن آفتابگردان

این روغن از نظر ترکیبات چرب، مثل روغن زیتون هستش و واسه جفت و جور سس سرکه بسیار مناسبه. باید بدونین که این روغن یکی از تامین کننده های ویتامین E بدن هستش.

 

روغن گردو

روغن گردو یکی از مطبوع ترین روغن هاست که واسه پخت و پز مناسب نیس. میشه از این روغن به تنهایی یا در ترکیب با روغنای دیگه به عنوان چاشنی و طعم دهنده سالاد و یا جفت و جور سس استفاده کرد. این روغن طعم خوبی به غذا میده. حواستون باشه که این روغن رو دور از نور و در جای خنک نگهداری کنین.

 

روغن کنجد

روغن کنجد بیشتر در کشورای آسیایی و واسه جفت و جور غذاهای شرقی استفاده می شه و لازمه که به اندازه کم به غذاها اضافه شه. دو نوع روغن کنجد هست. روغنی که از دانه های بوداده جفت و جور می شه و روغنی که از پرس کردن دانه های معمولی و دور از گرما به دست میاد. نوع اولی طعم قوی داره و خیلی زود غذاتون رو خوش طعم می کنه. از نوع دوم اون میشه بیشتر واسه پخت و پز استفاده کرد تا جفت و جور سس و چاشنی.

 

روغن هسته انگور

حرف و حدیث زیادی پشت سر روغن هسته انگور هست. این روغن طعم مناسب و رنگ شفافی داره. روغن هسته انگور ارزش بالایی داره و میشه واسه پخت و پز و هم اینکه جفت و جور سس استفاده کرد. برخلاف باورهای عادی این روغن واسه سرخ کردن مناسب نیس و روغن زیتون یا روغن آفتابگردان انتخابای بهتری هستن.

 

روغن دانه کتون

ارزش غذایی روغن دانه کتون به خاطر وجود اسید آلفا لینولنیک یا همون امگا 3ای معروفه. این روغن بسیار حساسه و اگه می خواین از تموم خواص مهم اون بهره مند شید بهتره سرد استفاده شه. پیشنهاد می کنیم بعد از باز کردن ظرف این روغن، خیلی زود ازش استفاده کنین. این روغن رنگ روشنی داره و طعم اون تا حدودی مثل گردو هستش.

 

روغن قارچ ترافل

روغن ترافل رو اینجا ذکر می کنیم چون جدیده و شایدً اسمش رو نشنیده یا کمتر شنیدین. البته برتری خاصی از نظر ارزش غذایی نداره؛ اما قارچ اون بسیار به درد بخور، خوشمزه و البته گران قیمته. این روغن یه روغن گیاهی است که عطر و طعم ترافل مشکی یا سفید رو داره. هر وقت یارانه ها رو گرفتین و جیب هاتون پر از پول شد می تونین از این قارچای کیلویی حدوداً 80 هزار تومن و روغن اون خریداری کرده و بخورین.

 

حرف حساب

حرف حساب اینکه درسته روغنا واسه جذب مواد مغذی موجود در مواد غذایی لازم ان اما در مصرف هر نوع ماده چرب باید به چند نکته توجه کنین:

* به نظر کارشناسان، مصرف روزانه 30 تا 45 میلی گرم برابر 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغنای اشباع نشده کافیه؛ یعنی روزانه روغنی که از پخت و پز، خوردن سالاد، سس مایونز و چیزای دیگه ای به جز اینا جذب می کنین باید همین اندازه باشه.

* بهتره از روغنای گیاهی مانند روغن کلزا، روغن زیتون و یا روغن سویا استفاده کنین.

* از مارگارینای شامل چربیای اشباع شده و ترانس کم استفاده کنین.

* مصرف کره، مارگارینای سفت و کلاً مواد غذایی چرب رو کم کنین.

در آخر اینکه سالم و تندرست باشین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *