10 ترفند برای پیشگیری از چاقی عیدانه | چاقی

10 ترفند واسه پیشگیری از چاقی عیدانه

روزای عید از راه رسیده و بساط مهمانی و مهم تر از همه بخور بخور به راه س؛ اما اگه امسال نمی خواین سال جدید رو با چند کیلو اضافه وزن شروع کنین باید کمی حواستون رو جمع کنین.

 

درسته که عیده و جشن و شادی؛ اما باید بدونین در همین روزای عید موقعیت چاق شدن جفت و جوره و اگه حواستون نباشه بدون اینکه متوجه باشین پرخوری می کنین و چاق میشین. اگه نمی خواین بعد از تعطیلات دنبال راه حل مناسب واسه آب کردن چند کیلوگرم اضافه وزن عید باشین پیشنهادامون رو آویزه گوشتون بکنین.

 

1- گرسنه و هلاک پای میز غذا حاضر نشید

معمولاً روزای عید و تعطیل، سفره ها رنگین تره. به خاطر همین نمی شه به این راحتیا از غذاهای خوشمزه سر سفره دل کنه اونم وقتی که حسابی گرسنه باشین. خیلیا در روزای تعطیل به اندازه ای سرگرم بازی و تفریح می شن که به کلی شکمشون رو فراموش می کنن. به خاطر همین وقتی سر سفره غذا حاضر می شن مثل قحطی زده ها شروع به خوردن می کنن. لطفاً این کار رو نکنین. وقتی که با شکم خالی سر میز غذا حاضر میشین به سختی می تونی خودتون رو در برابر غذاهای خوشمزه و مخصوص کنترل کنین. واسه پیشگیری از پرخوری سر غذا بهتره قبل از شروع یه عدد سیب یا یه لیوان بزرگ آب بخورین. در این صورت هم تشنگی تون رفع می شه و هم اینکه بهتر می تونین اشتهایتان رو کنترل کنین.

 

2- مواد غذایی مناسب انتخاب کنین

به نظر کارشناسان ارزش غذایی هر ماده غذایی بیشتر از اندازه کالری اون مهمه. مواد غذایی مغذی بیش ترین سود رو به بدن می رسونن و خیلی راحت هم جذب بدن می شن. درحالی که هیچ ماده مغذی از چیپس نصیبتون نمیشه. به خاطر همین لازمه مواد غذایی مفیدی که زود هضم شده و تبدیل به انرژی می شن رو در الویت برنامه غذایی بذارین. واسه این کار پیشنهاد می کنیم مصرف مواد غذایی تصفیه شده رو محدود کنین. مثلا مصرف نون و پنیر در گشت وگذارها خیلی بهتر از خوردن دوناتای خوش رنگ و لعاب و مصرف میوه در عید دیدنیا بهتر از مصرف شیرینی جات و شکلای جور واجور شکلاتا و هله هولهای دیگه هستش.

تغذیه سالم می کنین

3- «چاق نشدن راحت تر از رژیم گرفتن است» رو یادتون باشه

بعضیا به تصور اینکه بعد از عید خیلی راحت رژیم می گیرن و لاغر می شن در روزای عید حسابی دلی از عزا در می یارن و پرخوری می کنن؛ اما بدونین که این تصور غلطه و شما رو درگیر بازی یویویی چاقی و لاغری می کنه. متأسفانه این روش افتادن در چرخه رژیمای یویویی به مرور لاغر شدن رو سخت تر و برگشت به وزن اولیه و بیشتر از اونو ساده تر می کنه.

 

4- لطفاً ورزش یادتون نره

درسته که عیده و تعطیلی؛ اما معنی اش این نیس که ورزش و جنب و جوش بدنی رو هم تعطیل بکنین. تفریح و عید دیدنی خوبه اما از همین تعطیلات واسه ورزش بیشتر استفاده کنین. شاید احتیاجی به گفتن نباشه اما ورزش خواص زیادی واسه سلامتی داره. چون می تونه استرس رو کم کنه، عضلات و سیستم ایمنی بدن رو تقویت کنه و خطر دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی رو هم کم کنه. از همه مهم تر اینکه به کنترل وزن کمک می کنه. اگه می خواین در طول تعطیلات چاق نشید ورزش رو یادتون نره.

5- در منزل آشپزی کنین

اداره ها تعطیل ان و سر کار نمی رین. به خاطر همین بهونه کمبود وقت و خستگی ندارین. آستینا رو بالا بزنین و سکان آشپزخانه رو به دست بگیرین. اینکه در طول تعطیلات خودتون آشپزی کنین امتیازات زیادی داره. از همه مهم تر اینکه تمرین تغذیه سالم می کنین. آشپزی در منزل باعث می شه مواد غذایی سالمی انتخاب کرده و غذاهای متنوعی جفت و جور کنین. آشپزی کنین و از غذایی که خودتون جفت و جور کردین لذت ببرین.

 

6- مقاومت کنین

معمولاً بیش ترین پرخوری در برنامه های عید دیدنی اتفاق میفته. میزبان اصرار می کنه و شمام قبول می کنین. بعد همون صحنه آشنای شیرینی، شربت، آجیل، میوه، شکلای جور واجور شکلاتا و تنقلات و چیزای دیگه ای به جز اینا. کافیه در طول روز به چند جا واسه عید دیدنی برید. اگه همین طور ادامه بدین شک نکنین چاق میشین. باید مقاومت کنین. هر جایی که می رید از همه چیزی که تعارفتان می شه میل نکنین. اگه خونه عمو شیرینی میل کردین خونه خاله میوه بخورین. آجیل رو در منزل دایی و تنقلات رو در منزل یکی دیگه از اقوام نوش جون کنین. خلاصه اینکه تناسب اندام و معده خود و جیب صاحب خونه رو در نظر بگیرین.

 

7- بخوابین

معمولاً در روزای عید خیلی از ما خواب رو ندیده می گیریم و خیلی راحت برنامه خواب و بیداری مون به هم می ریزه؛ اما با این حال باید بدونین که در طول شب بدن باطری هاش رو شارژ می کنه و عضلات ما استراحت می کنن تا روز جدیدی رو شروع کنن. خواب خوب و باکیفیت به شما انرژی لازم واسه شروع یه روز خوب دیگه رو میده.

بعضیا به تصور اینکه بعد از عید خیلی راحت رژیم می گیرن و لاغر می شن در روزای عید حسابی دلی از عزا در می یارن و پرخوری می کنن؛ اما بدونین که این تصور غلطه و شما رو درگیر بازی یویویی چاقی و لاغری می کنه

از طرف دیگه خواب خوب روی اشتهای شمام اثر میذاره. اگه شبا تا دیروقت بیدار بمونین حتی اگه شام خوب هم خورده باشین مطمئنا به دنبال ریزه خواری هستین. متأسفانه مثل این ریزه خواریا و سر یخچال بودنا دشمن شماره یه تناسب اندام هستن.

 

8- یوگا کار کنین

ورزش یوگا بهترین ورزش واسه یادگیری تنفس درست و حفظ آرامشه که به کاهش استرس کمک زیادی می کنه. بیشتر افراد وقتی که استرس دارن بیشتر می خورن و میل به مصرف مواد غذایی ناجور هم بیشتر می شه.

درسته که عید فرصت استراحت و آرامشه اما همین دید و بازدیدها هم می تونه واسه بعضیا استرس زا باشه. اگه می خواین تعطیلات رو به سلامت بگذرونین و چاق نشید استرس رو از خود دور کنین. واسه این کار یوگا گزینه مناسبیه.

9- خطرات کاناپه رو جدی بگیرین

دوستی رو می شناختم که قبل از عید تموم آنونس فیلمای تلویزیون رو یادداشت می کرد. بعد به اندازه کافی مواد غذایی و هله هوله جفت و جور می کرد و مبل رو جلوی تلویزیون می گذاشت و ساعتای طولانی بدون کوچیک ترین تحرکی می خوره و تلویزیون تماشا می کرد؛ اما بدونین که هیچی به اندازه تنبلی و بی تحرکی خطرآفرین نیس. وقتی که در مقابل تلویزیون ولو میشین مطمئنا دور و برتان رو پر از چیپس، پفک، شکلات، بستنی و هله هولهای دیگه می کنین. روزای تعطیل واسه این نیستن که شما روی کاناپه دراز بکشین و شیرینی و آجیل بخورین. درسته که نوش جانتون اما به جای خوردن از وقتتون استفاده کنین و به دل طبیعت بزنین. کتابی بخونین، لوازم خراب منزل رو تعمیر کنین. خلاصه هر کاری جز هله هوله خوری و لم دادن در برابر تلویزیون انجام بدین.

 

10- تصمیمتان رو از قبل اعلام کنین

به خونواده و دور وبریا تون بگید که می خواید در طول تعطیلات رژیمتون رو حفظ کنین و یا اینکه تلاش می کنین چاق نشید. در این صورت فشارها و اصرار دور و بریا واسه تشویق شما به خوردن کمتر می شه. در بیشتر مواقع خونواده و دور و بریا حتی کمک می کنن تا به هدفتون یعنی تلاش واسه کنترل وزن برسین. پس قبل از شروع روزای تعطیل و عید دیدنیا به همه بگید امسال قصد پرخوری و چاقی ندارین.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *