10 تفاله غذایی که بهتر است آنها را دور نریزید | بیماری

اگه شمام به هنگام برش، خرد کرد و پوست کردن میوه ها تفاله زیادی جمع می کنین، باید دوباره به این کارتون فکر کنین.

بعضی از متراکم ترین و جور واجور ترین مواد غذایی در بخشایی از میوه ها و سبزیجات یافت می شن که ما بیشتر اونا رو به عنوان تفاله دور می ریزیم. این میوه ها و سبزیجات در طول رشد در مقابل عناصر مختلفی قرار می گیرن و این باعث می شن که مواد غذایی به درد بخور و منحصر بفردی در اونا جمع شه.

اینجا به 10 تفاله ای می پردازیم که باید در وعدهاتون وجود داشته باشن.

: 10 تفاله غذایی که بهتره اونا رو دور نریزید

1. برگای هویج: بیشتر از خود هویج، برگ هاش پر از کلروفیل هستن. این ماده به گیاه رنگدونه سبز میده. کلروفیل منبعی غنی از منیزیمه و فشار خون رو تنظیم می کنه و به قوی شدن استخوانا و عضلات کمک می کنه. پتاسیم زیادی در اون هست که فشار خون رو کم می کنه و سوخت و ساز بدن رو بهتر می کنه. هم اینکه از پوکی استخون پیشگیری می کنه. حتی یه تحقیق ثابت کرده که آدمایی که در خطر مریضی قلبی هستن آدمایی هستن که پتاسیم بسیار کمی دریافت می کنن. برگ هویج منبعی غنی از ویتامین کا هم هست که در خود هویج وجود نداره و واسه سلامت استخون خیلی با اهمیته.

چگونگی استفاده: از اونجائیکه تراکم بالای پتاسیم در برگای هویج باعث تلخ شدن اون شده، بهتره اونو خوب خرد کنین و با چیزای خوشمزه دیگه مخلوط کنین. مثلاً در سالاد بریزین یا واسه تزئین خوراکیای دیگه یا سوپ بکار ببرین.

2. پوست سیب زمینی: سیب زمینی بخاطر افزایش وزنی که بوجود میاره، زیاد خوش نام نیس. ولی پوست اون پر از مواد غذایی از جمله پتاسیم، ویتامین ث، آهن، مس و فیبره. پوست تنها یه سیب زمینی شامل 18 درصد فیبر لازم واسه شماس. فیبر زیاد موجب تنظیم گوارش و کاهش خطر دچار شدن به مریضی قلبی و دیابت می شه. فیبر باعث می شه که بعد از وعده غذایی به مدت طولانی تری احساس پر بودن کنین. به همین دلیله که خانمایی که فیبر روزانه خود رو از 12 گرم به 24 گرم زیاد می کنن، کالری کمتر در روز دریافت می کنن.

چگونگی استفاده: سیب زمینی با پوست رو با کمی روغن زیتون و نمک و فلفل برشته کنین. حتی می تونین به اونا گیاهان معطر و ادویه اضافه کنین.

3. برگ رازیانه: برگای رازیانه پر از ویتامین ث هستن. ویتامین ث واسه ساختن کلاژن در استخوانا، غضروفا، عضلات و رگای خونی لازمه و به جذب آهن کمک می کنه. هم اینکه منبعی غنی از پتاسیم هستن که باعث می شن سدیم از دستگاه های بدنمون خارج شه.

چگونگی استفاده: این برگا که مزه شید میدن رو می تونین ریز ریز کنین و داخل سالاد بریزین یا واسه تزئین ماهی بکار ببرین.

4. پوست سیب: پوست سیب قرمز یا سبز پر از فیبر محلول و کوئرسیتینه که اندازه کلسترول رو کم می کنه. کوئرسیتین خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی داره. ولی از اونجائیکه بقایای آفت کش ها در پوست میوه جمع شدن، تلاش کنین سیب ارگانیک بخرین.

چگونگی استفاده: پوست سیب رو داخل مخلوط کن بریزین و با آبمیوها دیگه مخلوط کنین. یا اون رو ریز ریز کنین و با سوپ صبحونه بخورین. گرمای سوپ پوست میوه رو شل می کنه و به اون طعم متفاوتی میده. اگه از آبمیوه خوشتون میاد، پوست سیب رو با هویج و زنجبیل مخلوط کنین و آبش رو بگیرین و بخورین.

5. ساقه های چغندر: پژوهشی از مؤسسه فناوری غذایی آلمان نشون میده که ساقه های چغندر  سرشار از آمینواسید گلوتامین هستن و دستگاه ایمنی بدن رو تقویت می کنن و توانایی بدن رو واسه بهبودی پس از جراحت زیاد می کنن. هم اینکه منبعی غنی از فیبر هستن. هم اینکه هر رنگ اون نشونه آرایه متفاوتی از مواد غذایی گیاهی است و نوع خاصی از امتیازات سلامتی رو داره.

چگونگی استفاده: خوب اونو خرد کنین و با برگای چغندر تفت بدین. زمان پخت ساقه ها طولانی تره، پس قبل از اضافه کردن برگا به ماهیتابه، اونا رو گرما بدین.

6. پوست پرتقال: آلبدو، چیز سفیدیه که دور پرتقال رو گرفته و مواد غذایی این میوه در قسمت سفیدش جمع شده. این قسمت سفید چهار برابر بیشتر از داخلش فیبر داره. ماده د-لیمونین که بخش اصلی پوست پرتقاله، خطر سرطان سلولای فلسی شکل که نوع کشنده ای از سرطان پوست است رو کم می کنه. هم اینکه، پوست پرتقال پر از تانجرتین و نوبیلتینه که این دو ماده فلاوونویدهایی هستن که خواص ضدسرطانی، ضددیابتی و ضدالتهابی دارن. این مواد آنتی اکسیدانایی هستن که سطح کلسترول رو بیشتر از داروهای تجویزی پایین می بیارن.

چگونگی استفاده: پوست پرتقال رو رنده کنین و ریز ریز کنین. این پوستا به هر چیزی از لوبیا سبز گرفته تا مرغ، طعمی عالی میده. حتی واسه دسر، پوست پرتقالا رو دوبار در آب بجوشونین و آبش رو دور بریزین. اینجوری تلخی اون گرفته می شه. یه ساعت اونا رو داخل شربت بخوابونین و بعد در شکلات مشکی آب شده فرو ببرین و دربیارین.

7. برگای کرفس: این برگا پنج برابر بیشتر از ساقه ها منیزیم و کلسیم دارن. منیزیم واسه بیش از 300 عکس العمل بیوشیمیایی در بدن از جمله متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین لازمه. کلسیم که به بهتر شدن سلامتی استخون معروفه به انقباض و باز شدن عضلات و رگای خونی هم کمک می کنه و هورمونای لازم واسه کارکردهای بیولوژیکی اولیه رو ترشح می کنه و سرعت انتقال پیام به مغز رو تسریع می کنه. از همه اینا گذشته، برگای کرفس پر از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی از جمله ویتامین ث و فنولا هستن.

چگونگی استفاده: برگا رو خرد کرده و داخل سالاد بریزین. داخل نیمرو و سالادهای دریایی هم خوشمزه می شه. میشه اونو در سوپ هم ریخت. قابلمه رو پر آب کنین و برگ کرفس و تفالهای سبزیجات دیگه رو هم داخلش بریزین و بذارین بپزه.

8. سفیدی هندوانه: لایه سفید داخل هندوانه مقدار زیادی سیترولین داره. سیترولین آمینو اسیدیه که در بدن، به آرجینین تبدیل می شه. آرجینین آمینو اسیدیه که واسه قلب، دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بدن خیلی با اهمیته. ثابت شده است که این آمینو اسید واسه گشاد کردن رگای خونی و بهبود گردش خون هم خوبه و کارکرد ورزشکاران رو بهتر می کنه. هم اینکه خواص آنتی اکسیدانی داره که از بدن در مقابل آسیب رادیکالای آزاد مراقبت می کنه.

چگونگی استفاده: سفیدیای هندوانه رو بدون پوست و با مغزش هندوانه و آبلیمو در مخلوط کن بریزین و آبمیوه غیر رقیقی درست کنین.

9. برگای بروکلی: شاید بعضی جاها بروکلی رو بدون برگ هاش بفروشن. ولی تلاش کنین بروکلی با برگ بخرین. 30 گرم برگ بروکلی درصد از ویتامین آ روزانه شما رو تأمین می کنه. ویتامین آ واسه حفظ کارکرد ایمنی بدن، بینایی و رابطه سلولی حیاتی است. برگای بروکلی پر از ویتامین ث هستن که دستگاه ایمنی بدن رو تقویت می کنن.

چگونگی استفاده: این برگا هم مانند اسفناج هستن. می تونین اونا رو بخارپز کنین، تفت بدین یا کبابی کنین. برگای ریزتر و جوانتر رو واسه سالاد استفاده کنین.

10. پوست پیاز: پوستای قهوه ای و کاغذ مانند پیاز و لایه های خارجی سفت اون، منبعی پر از ترکیبات فنولی فیبر نامحلول از جمله کوئرسیتین و فلاوونوئیدهای دیگه هستن. فیبر موجود در پوست پیاز، خطر بیماریای قلبی عروقی، مشکلات گوارشی روده ای، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع دوم و اضافه وزن رو کم می کنه. ترکیبات فنولی به پیشگیری از بیماریای شریانی کمک می کنن و دارای خواص ضدسرطانی هستن.

چگونگی استفاده: واسه گرفتن ترکیبات خوب از پوست پیاز (که ً خوردنی نیس)، اونا رو در سوپا و خورشا بریزین تا طعم اونا دربیاد و بعد دربیارین. بعد از غذا خوردن یادتون نره مسواک بزنین.

 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *