10 توصیه برای تازه خوری و خوب خوری | تغذیه سالم

10 پیشنهاد واسه تازه خوری و خوب خوری

یکی از لذتای دنیا که خدا در وجود آدم نهادینه کرده خوردن مواد غذایی تازه و خوشمزه س. هر ماده غذایی که مصرف می کنین هر چی تازه تر باشه ویتامین و مواد مغذی اون بیشتر و البته خوش طعم تر هستش.

 

لازمه در بین خرید با دقت بیشتر به انتخاب مواد غذایی بپردازید تا بیش ترین استفاده رو از خواص اون ببرین. در این مطلب چند پیشنهاد داریم که به شما کمک می کنه بیش ترین مواد غذایی تازه رو به برنامه غذایی تون تزریق کنین و از مواد غذایی مونده و کهنه شده و صدالبته بدون خاصیت دور باشین. لطفاً ما رو همراهی کنین.

 

هر چی تازه تر بهتر

میوه ها، سبزیجات و هر خوراکی خراب شدنی دیگه بعد از برداشت و تولید شروع به از دست دادن مواد مغذی و طعم خود می کنه. در نتیجه هر چی در انتخاب و مصرف مواد غذایی به «تازگی، محلی و فصلی» بودن اونا دقت کنین می تونین از طعم بهتر و هم اینکه خواص بیشتر اونا استفاده ببرین و با این وجود کمترین آسیب رو به محیط زیست بزنین. ادامه مطلب رو از دست ندین.

 

خودتون بکارید

درسته که با زندگی مدرن و آپارتمون نشینی امروزی دیگه نه امکان این کارا هست و نه وقت اون؛ اما بهترین و مطمئن ترین راه واسه اینکه مواد غذایی (میوه و سبزیجات) تازه رو وارد برنامه غذایی تون بکنین کاشتن اون در محل زندگی تونه.

از فصل مخصوص خود به بازار تزریق می شه جزو مواد غذایی سردخانه ای

هستن که مدت زمان زیادی انبار شدن. علاوه بر اینکه این مواد غذایی گران تر هستن ارزش غذایی کمتری هم دارن؛

اگه امکان این کار رو ندارین بهترین کار اینه که اجناس غذایی بومی بخرین. هر چی میوه و سبزیجات رو بیشتر ذخیره و انبار کنن بیشتر خواص و ارزش غذایی خود رو از دست میدن. در واقع وقتی که اجناس غذایی از منطقه ای به منطقه دیگری فرستاده میشه این وسط حدود 10 درصد ارزش غذایی مخصوصا ویتامین C خود رو از دست میدن.

 

اجناس فصلی بخرین

از فصل مخصوص خود به بازار تزریق می شه جزو مواد غذایی سردخانه ای هستن که مدت زمان زیادی انبار شدن. علاوه بر اینکه این مواد غذایی گران تر هستن ارزش غذایی کمتری هم دارن؛ اما میوه ها و سبزیجات فصلی به صورت فراوون و با قیمت مناسب تر وارد بازار می شن و خواص بیشتری هم دارن.

 زود به زود به خرید برید

وقتی خرید می رید کم خرید کنین و بعد از خرید بدون این دست اون دست کردن استفاده کنین حتی اگه مجبور باشین در هفته بیشتر از یه مرتبه به خرید برید. باور بفرمایید زود به زود خرید رفتن ارزش این رو داره تا مواد غذایی تازه و مغذی بخورین.

 

دقیق و موشکاف باشین

با دقت سبزیجات معطر و سبزیجات حساس و تردی مانند کاهو و چیزای دیگه ای به جز اینا رو انتخاب کنین و با دقت اونا پاک و تمیز کنین چون خیلی زود خراب و پلاسیده می شن.

 

با احتیاط و دقت ذخیره کنین

اصول درست نگهداری و ذخیره سازی رو یاد بگیرین چون نگهداری درست باعث حفظ تازگی بیشتر مواد غذایی می شه. می تونین در این مورد از مثلاً نانوا یا اغذیه فروشیا اطلاعات بگیرین.

آب میوه ها و سبزیجات رو بدون این دست اون دست کردن بعد از آب گیری بخورین؛ یعنی شما حدود دو

تا سه ساعت وقت دارین که یه آب میوه تازه بخورین. بیشتر از این ساعت مواد مغذی اون از بین میره

قبل از استفاده مبادرت به آماده سازی مواد غذایی کنین

سبزیجات رو درست وقتی که می خواین بپزید و بخورین، آماده و خرد کنین. اولین برشی که به هر میوه و یا سبزی وارد می شه روند کاهش مواد مغذی و خراب شدن اون کلید می خوره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که خیساندن دراز مدت سبزیجات خردشده در آب هم باعث کاهش مواد مغذی اون می شه. مثلا اگه سیب زمینی رو پوست کنده و بخشی از اونو خرد کردین و به مابقی اون احتیاجی ندارین اونو در کیسه فریزر پیچیده و حتماً داخل یخچال بذارین.

 

اجازه بدین مواد غذایی دور از نور خورشید و در دمای محیط به طور کامل برسن

اجازه بدین میوه ها یا سبزیجات خام، دور از نور خورشید و در دمای محیط برسن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نور خورشید ویتامینایی مانند ویتامین A و C رو نابود می کنه.

گوشت رو در انتظار نذارین

ماهی و گوشت قرمز رو در عرض دو روز بعد از خرید حتماً استفاده کنین. اگه می خواین اونا رو فریز کنین بدون این دست اون دست کردن بعد از خرید مبادرت به این کار کنین. به خاطر اینکه این مواد غذایی شامل اندازه زیادی اسیدهای چرب هستن که خیلی سریع خراب می شن. همیشه گوشت و ماهی رو در پایین ترین قسمت یخچال نگهداری کنین که سردتره. هیچ وقت اجازه ندین آب گوشت یا ماهی نشت کرده و به دیگر مواد غذایی مانند سبزیجات برسه.

 

منوی هفته رو در نظر بگیرین

برنامه غذایی داشته باشین و موقع خرید منوی هفته رو در نظر بگیرین و طبق اون خرید کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سبزی و هم اینکه سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و چیزای دیگه ای به جز اینا شامل اندازه زیادی آب هستن و خیلی زود پلاسیده شده و اون حالت تازگی خود رو از دست میدن. درحالی که مثلا کلما، سبزیجات غده ای، کدو حلوایی، بروکلی، سیب و یا پرتقال و چیزای دیگه ای به جز اینا مقاومت بیشتری دارن و مدت زمان طولانی تری نگهداری می شن. در نتیجه اگه بدونین که در طول هفته برنامه غذایی تون چیجوریه بهتر خرید می کنین و تازه تر می خورین.

 

خیلی زود آب میوه تون رو بخورین

آب میوه ها و سبزیجات رو بدون این دست اون دست کردن بعد از آب گیری بخورین؛ یعنی شما حدود دو تا سه ساعت وقت دارین که یه آب میوه تازه بخورین. بیشتر از این ساعت مواد مغذی اون از بین میره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر چی آب میوه تون در نزدیکی هوا باشه بیشتر اکسید می شه. پیشنهاد می کنیم کمی از پوست میوه یا سبزیجاتی که آب گیری می کنین رو به آب اون اضافه کنین تا اندازه فیبرهای اون بیشتر شه. به خاطر اینکه پوست این مواد غذایی پر از فیبرهای غذاییه.

فاطمه مهدی پور

 

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *