10 توصیه برای تحرک و ورزش به پشت میز نشین ها | ورزش

بی تحرکی نسل نوین باعث شده تا مراجعه به دکتر به شکل زیادی زیاد شه از بیماریای مربوط به اضافه وزن گرفته تا مشکلات ستون فقرات و … اما با وجود پشت میز نشینی و کارایی که کمترین تحرکی رو طلب نمی کنن چیجوری میشه از این مشکلات فرار کرد ؟

حرکت دادن بدن، حتی به مدت کوتاه خیلی راحت می تونه به یکی از عادتای مهم سلامت شما بدل شه. همه تمرینات ورزشی نباید عرق شما رو درآورد یا مانند دوی ماراتن نفس گیر باشه. به خصوص واسه آدمایی که زمان محدودی دارن، ورزشای کوتاه در طول فعالیتای کاری روزمره، بهترین غنیمت حساب می شه. هممون باید وقتی رو واسه ورزش کردن اختصاص بدیم، اما اگه زمان کافی نداریم تا به صورت ایده آل و دائمی ورزش کنیم، مهمترین مسئله اینه که به خود اجازه ندیم تا به کلی غیرفعال شیم.

هم اینکه بخونین : چگونگی درست نشستن پشت میز

تعداد آدمایی که به کلی ساکن و بی جنب و جوش هستن، سال گذشته در امریکا ۱۸ درصد بالا رفته و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ میلادی تا الان رسیده؛ هم اینکه، به گفته انجمن قلب آمریکا، اندازه مشاغل بدون جنب و جوش از سال ۱۹۵۰ میلادی تا الان ۸۳ درصد رشد داشته. اگه شمام جزو اون دسته از آدمایی هستین که بی وقتی رو واسه ورزش نکردن بهونه می کنین یا اینکه به دلیل مشغله کاری زیاد واقعا فرصت ورزش کردن دارین، به شما ۱۰ راه حل ساده رو معرفی می کنیم تا در هر زمان و مکانی بتونین ورزش رو در برنامه روزانه خود بذارین.

کارکرد چندوظیفه ای

فرقی نمی کنه که می خواین وزنه بزنین یا بدوید یا اینکه نرمش کنین؛ اما موقع هر کدوم از این فعالیتا، شانس این رو که به کار دیگری هم مشغول شید دارین. مثلا خیلی از آدمایی که به باشگاه می رن، همزمان با ورزش، به تلویزین نگاه کرده یا موسیقی گوش میدن. بعضی از اونا حتی با خود کتاب همراه می برن تا از زمان استراحت بین فعالیتای ورزشی بهترین استفاده رو ببرن. پیاده روی و قدم زدن یکی از ورزش هاییه که کمتر جدی گرفته می شه. یکی از امتیازات خیلی زیاد این نوع ورزش اینه که خیلی راحت می تونه موقع انجام اون به کارای دیگه هم پرداخت. شما می تونین موقع پیاده روی به تماسای کاری خود بپردازید یا در کنار دوستان و همکاران تون وظایف کاری خود رو هم انجام بدین.

انجام کارای روزمره

خیلی از مردم فکر می کنن که مثلا شستن لباسا و پهن کردن اونا ورزش نیس درحالی که خیلی از کارای بی ارزش در خونه، جزو فعالیتایی حساب می شن که در داخل اون فعالیتای ورزشی، ولو کم نهفتهه. باغبانی و نظافت منزل هرچند سخت و نفس گیر هستن اما اگه در برنامه روزانه شما از این جور فعالیتا دیده میشه، امتیازات اونا رو دست کم نشمارید. همین حالا به تمیز کردن خونه مشغول شید و می بینین ضربان قلب تون هم تنظیم می شه.

محدود کردن به کار گیری خودروی شخصی

جابه جایی مسیرهای طولانی با خودرو یعنی اینکه زمان زیادی از زندگی روزمره خود رو بدون جنب و جوش می گذرونین. از همه بدتر نشستن طولانی مدته. بین راه رفتن، دویدن و دوچرخه سواری، حالتای جور واجور فعالیت هست که باعث تغییر وضعیت دائم اعضای بدن می شه. در خیلی از شهرهای شلوغ، شاید پیاده رفتن به محل کار خیلی سریع تر و راحت تر از به کار گیری مترو یا خودروی شخصی باشه. اگه هم راه کارتون طولانیه می تونین چند ایستگاه زودتر از مترو یا اتوبوس پیاده شید و بقیه راه رو پیاده برید.

ورزش در محل کار

ورزش کردن وسط ساعات کاری هم واسه سلامت و هم واسه بازدهی کاری شما خیلی خوبه. در زمانایی که نمی تونین دفتر خود رو ترک کنین و زمان طولانی مجبورین در دفتر بمونین، می تونین در همون دفتر پشت میز خود شنا یا دراز نشست برید. تلاش کنین این کار رو دست کم سه نوبت تکرار کنین. با این کار هم اینکه زمان بیشتری دارین تا به ورزشای مفرحی چون تنیس و دوچرخه سواری هم بپردازید.

پیاده به خرید برید

پیدا کردن فرصتایی واسه پیاده روی یکی از بهترین روشای هدف دار واسه افراد پرمشغله س تا بتونن بدن خود رو به جنب و جوش وا دارن. اگه فهرست بلندبالایی از وظایف روزمره دارین، نگاه کنین ببینین کدوم یکی رو می تونین پیاده انجام بدین. شاید هم بتونین چندین وسیله رو در راه بخرین و با خود حمل کنین در این صورت بدن تون هم ممنون شما می شه.

دورتر پارک کنین

بدیش اینه این پیشنهاد قدیمی بیشتر ندیده گرفته می شه. به جای اینکه همیشه تو یه خیابون بالا و پایین برید تا نزدیک ترین جای پارک ممکن رو پیدا کنین، ماشین خود رو تا جایی که واسه تون مقدوره، در دورترین جای ممکن پارک کنین و بقیه راه رو پیاده برید. اگه هم نگران زمان هستین، راه طولانی رو که باید قدم زنان برید، دوان دوان طی کنین.

از پله ها استفاده کنین

اگه راه کوتاهی رو چاره ای ندارین پیاده طی کنین، دست کم به جای پله برقی و آسانسور از پله استفاده کنین. حتی از پارکینگ تا محل دفتر هم از پله ها استفاده کنین. این یکی دیگه از راه های سوزوندن کالریه طوری که هر ۲۰ دقیقه پله نوردی، ۱۸۰ کالری انرژی می سوزونه. هم اینکه، به کار گیری پله ها اونم چند دقیقه در روز، سلامت جسم و قلب شما رو بهتر کنه.

در صف بیکار نایستید

ایستادن در صف، نباید همونجوریکه بیشتر مردم شکایت می کنن، چیزی خسته کننده و اعصاب خردکن باشه؛ بلکه یه فرصت مناسب واسه انجام چندین حرکت کششی و ورزشی در این روزای پر مشغله هستش. به جای بیقراری کردن در صف و غر زدن، چند حرکت کششی انجام بدین. به اینکه بقیه چه فکری می کنن توجهی نکنین چراکه این کار به خودتون مربوطه به خصوص وقتی پای سلامتی شما در میان باشه.

یوگا در هواپیما

فرقی نمی کنه که با هواپیما سفر می کنین یا قطار، اتوبوس و ماشین، «یوگا» بهترین دوست شماس. بی جنب و جوش نبودن در طول سفر سخته اما یوگا وسیله لازم واسه داشتن جنب و جوش جسمی رو بهتون میده که احتیاجی به هیچ جای اضافی و وسیله خاصی هم نداره. عوضش ضمن کم کردن از خستگی و استرس، به سلامت جسمی شمام کمک می کنه.

پروانه بزنین

همونجوریکه قبلا هم گفته شد، هیچوقت نباید از امتیازات این ورزشای فوری و کوتاه غافل شید. ورزشای آسونی مثل پروانه زدن، بسیار به درد بخور هستن چون می تونین اونا رو در هر مکان و وقتی انجام بدین. انجام حرکت «بورپی» (ترکیب شنا و جهش رو به بالا) هم یکی از فعالیتای مفیدیه که می تونه پمپاژ قلب شما رو بهتر کنه. با انتخاب یکی از دو ورزش فوق، سلامتی رو با خود همراه کنین. در این صورت واسه ورزش کردن، هیچ بهونه ای به اسم نداشتن وقت دارین.

.

منبع : alamto.com

جمع آوری به وسیله بخش ورزش و سلامت سایت

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *