10 توصیه برای کاهش عرق کردن در تابستان | بیماری

: ۱۰ پیشنهاد واسه کاهش عرق کردن در تابستون

فصل گرما با اینکه باعث ایجاد تعریق زیاد و اذیت شدن افراد می شه اما خیلی راحت با رعایت چند نکته پزشکی و بهداشتی میشه اندازه تعریق رو کم کرد.

: 10 پیشنهاد واسه کاهش عرق کردن در تابستون

عرق کردن، یکی از مشکلاتیه که در روزای گرم تابستون آدم رو آزار میده. بعضی ادما از بوی عرق کلافه هستن و یه سریای دیگه از لکه هایی که عرق روی لباس هاشون برجای میذاره، گله می کنن.

۱- استرس تون رو کم کنین

تنشای زیادتر از اندازه روزانه و استرس باعث تعریق بیشتر می شن. واسه کاهش تعریق، کمی آروم تر باشین و استرس خود رو کنترل کنین.

۲- لباس نخی روشن و کفش چرمی بپوشید

الیاف طبیعی مثل کتون یا پنبه عرق رو خوب به خود می گیرن، در حالی که الیاف مصنوعی اونو جذب نمی کنن و باعث رطوبت بیشتر اون ناحیه و بوی بد عرق می شن، پس بهتره در فصول گرم، لباسای نخی نازک و روشن بپوشید که نور خورشید رو کمتر جذب می کنن و خنک تر هستن.

بهتره کفش رو هم از نوع جلوباز و از جنس چرم انتخاب کنین، چون کفشای بسته اونم از جنس مصنوعی، باعث تعریق بیشتر پا و بوی نامطبوع اون می شن.

۳- عصاره مریم گلی استفاده کنین

بعضی گیاهان دارویی مانند «مریم گلی» باعث کاهش تعریق می شن. می تونین روزانه ۲۵ قطره از عصاره این گیاه رو در لیوان آب بریزین و بخورین، یا به طور موضعی در زیر بغل تون بمالید.

نکته: البته مصرف عصاره این گیاه به کودکان، زنان باردار و آدمایی که در برابر دچار شدن به سرطان پستون هستن، پیشنهاد نمی شه.

۴- شام سبکی بخورین

اگه شبا در خواب زیاد عرق می کنین، قبل از خواب، شام مفصل نخورین، چون اگه چند ساعت قبل از خواب، شام سبکی بخورین، غذاتون سریع تر هضم می شه و در نتیجه دستگاه گوارش مجبور نیس طی خواب فعال باشه و سموم رو به شکل عرق از بدن دفع کنه.

۵- از دئودورانتا یا برچسبای ضدتعریق استفاده کنین

برچسبایی در بازار وجود دارن که با قرار زدن اونا در زیر بغل، عرق رو جذب می کنن و اجازه نمی دن روی لباس لکه ای بیفته.دئودورانتایی هم وجود دارن که نه فقط بوی نامطبوع عرق رو از بین می برن، بلکه اندازه تعریق رو هم تنظیم می کنن. در این روزا می تونین از اونا استفاده کنین.

۶- مصرف نوشیدنیای کافئین دار رو کم کنین

نوشیدن بعضی مایعات از جمله چای، قهوه و نوشابه های کولا می تونه باعث افزایش تعریق در فصلای گرم شه. پس مصرف اونا رو به کمترین حد ممکن برسونین.

۷- اپیلاسیون رو یادتون نره

تعریق، عکس العمل طبیعی بدن واسه کاهش دما و رسوندن اون به دمای ۳۷ درجه س. عرق ترکیبی از املاح و آبه و بوی نامطبوعی نداره و چیزی که باعث بوی بد اون می شه، باکتریایی هستن که روی پوست زندگی می کنن و در محیط گرم و مرطوب مثل زیربغل افزایش می شن.

موهای این مناطق جایگاه مناسبی واسه رشد باکتریا هستن، چون رطوبت رو در خود نگه می دارن.بهترین پیشنهاد واسه نابود کردن بوی نامطبوع عرق، اپیلاسیون (پاک کردن موهای زائد) زیربغل و پاها و شستشوی روزانه بدن با صابون یا شامپو و خشک کردن کامل بدن از جمله بین انگشتان پا هستش.

۸- مقدار پروتئین دریافتی تون رو متعادل کنین

هضم غذا با افزایش دمای بدن همراه س. هر چی وعده غذایی ای که مصرف می کنین شامل پروتئین بیشتری باشه، دمای بدنتون بالاتر میره و بیشتر عرق می کنین. منابع پروتئین عبارتند از : شکلای جور واجور گوشت ها، تخم مرغ و حبوبات.

۹- آب خیلی سرد بخورین

نوشیدن مایعات خیلی سرد باعث ایجاد تغییرات شدید دما در بدن و تعریق بیشتر می شه. بر خلاف چیزی که تصور می کنیم، نوشیدن آب خنک باعث کاهش دما و خنک شدن بدن نمی شه. وقتی بدن خنکی آب رو احساس می کنه، عکس العمل نشون میده و تلاش می کنه خود رو گرم کنه و افزایش دمای بدن در این حالت، باعث تعریق بیشتر می شه.

برعکس وقتی مایع گرمی می خوریم، بدن تلاش می کنه خود رو خنک کنه. ولی از اونجا که نوشیدن مایعات گرم در تابستون دلچسب نیس، بهترین پیشنهاد، مصرف مایعاتیه که دمای ولرم دارن.

۱۰- غذاهای کم ادویه بخورین

اودیه ها می تونن باعث بالا رفتن دمای بدن و افزایش تعریق شن. مصرف سبزیایی مثل سیر و پیاز هم روی بوی عرق تاثیر میذاره و اونو بدبو می کنه.بعضی موادغذایی شامل روی مثل نون گندم سبوس دار هم همین تاثیر رو دارن، اما بدن به روی نیاز داره و نمیشه منابع شامل اونو از برنامه غذایی حذف کرد.

احتیاجی نیس با فرارسیدن فصلای گرم سال، ادویه رو به طور کامل از برنامه غذایی خود خط بزنین، فقط کافیه اندازه اونو کم کنین.

جام جم سرا

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *