10 توصیه برای کسانی که نفخ می کنند | بیماری

10 پیشنهاد واسه کسائی که نفخ می کنن
نفخ کردن یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که واسه خیلی از افراد بعد از خوردن غذاهای جور واجور ایجاد می شه. رعایت 10 پیشنهاد زیر، احتمال بروز این مشکل گوارشی رو به کمترین حد ممکن میرسونه.

1. از دم نوش ها و عرقیات ضدنفخ کمک بگیرین:

اگه پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می کنین نفخ کردین و باد زیادی در شکم، معده یا روده هاتون می پیچد، می تونین از مصرف دم نوشا یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضدنفخ دارن و به اصطلاح بیشتر، بادشکن هستن، استفاده کنین. دمنوشای زیره و نعناع، موثرترین دمنوشای بادشکن هستن. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم واسه درمان نفخ بسیار به درد بخور و موثره.

2. ریحان و نعناع رو در سبد سبزی خود داشته باشین:

اگه به مصرف سبزی خوردن علاقه دارین و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و بعضی وقتا دل پیچه میشین، سبزیای بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع رو در سبزی خوردن خود جای بدین.

3. آویشن رو یادتون نره:

آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت ترین سبزیای دنیاست که نوشیدن دمنوش اون در فصل سرد سال علاوه بر نابود کردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد به وجود اومده به وسیله سرماخوردگی می شه. این گیاه، خلط آوره و به خاطر همین مصرف اون به افراد سرماخورده پیشنهاد می شه. گیاه خواران می تونن مقداری پودر آویشن رو واسه نابود کردن نفخ سبزیایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنن.

4. زردچوبه رو از فهرست ادویه های خود حذف نکنین:

زردچوبه یکی از پرخاصیت ترین ادویه هاست که هم می تونه باعث سم زدایی از کبد شه و هم نفخ مواد اولیه موجود در غذاها رو تا حد زیادی کم می کنه. بهتره واسه بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیتای زردچوبه، این ادویه رو حدود 15 دقیقه مونده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنین.

5. پوست حبوبات رو جدا کنین:

حبوبات یکی از نفاخ ترین خوراکیا هستن؛ پس باید اونا رو حدود 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنین. حتی بهتره هر 12 ساعت یه بار، آب ظرف شامل حبوبات رو دور بریزین. واسه بهتر نابود کردن نفخ حبوبات خیس خورده می تونین قبل از پختن، اونا رو در دستمالی نخی و نازک به آرومی ماساژ بدین تا پوستشون جدا شه.

6. مخلوط کدو سبز و ماست رو امتحان کنین:

خیلی از آدما به دلیل احساس نفخ و دل پیچه پس از خوردن ماست، بهتر می دونن دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت رو خط بکشن؛ اگه اگه یه کدو سبز متوسط رنده شده رو با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنن، این مشکل تا حد زیادی حل می شه. به جای نعناع میشه از پونه هم استفاده کرد.

7. میوه هایی که قند کمتری دارن انتخاب کنین:

بعضیا به عنوان دسر میوه می خورن اما قند فروکتوز موجود در میوه ها می تونه باعث ایجاد نفخ شه. اگه شمام جزو این گروه هستین و از نفخ بعد از غذا رنج می برید، خوردن میوه هایی با قند کمتر رو به شما پیشنهاد می کنیم. میوه هایی مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی.

8. به توت فرنگی و گریپ فروت نقشای تازه بدین:

توت فرنگی و گریپ فروت قند فروکتوز پایین تری نسبت به بقیه میوه ها دارن و می تونین با اضافه کردن توت فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپ فروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشتا رو بگیرین.

9. گوشتای کم چرب بخورین:

معمولاً مصرف مواد غذایی مختلفی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستن، می تونه باعث ایجاد نفخ شه. به آدمایی که زیاد نفخ می کنن، پیشنهاد می شه گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم مرغ، کره بادام زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم چرب رو به جای گوشت گوسفندی یا بقیه منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنن.

10. معجون زنجبیل رو از یاد نبرین:

اگه زیاد نفخ می کنین، یه تیکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش رو با هم مخلوط کنین. این معجون رو داخل یخچال بذارین و پس از هر وعده غذایی حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری از اونو بخورین. معجون زنجبیل طعم خوبی نداره اما در درمان نفخ، معجزه می کنه!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *