10 تاثیر عجیب کم خوابی | بیماری

10 تاثیر عجیب کم خوابی
حتما میدونید که کم خوابی شما رو بداخلاق و کلافه می کنه. اما شاید ندونین که این کم خوابی روی حافظه، وزن بدن، سلامتی، ظاهر شما و حتی رابطه جنسی شما با همسرتون اثر میذاره. در این مطلب 10 اثر عجیب و خطرناک کمبود خواب رو براتون میگیم.

1- کم خوابی باعث بروز حوادث می شه.
کمبود خواب عامل بعضی از بزرگ ترین حوادث بد درزمان تاریخ بوده، مثل بحران هسته ای چرنوبیل در سال 1986.
هم اینکه کم خوابی یه خطر جدی واسه رانندگی در جاده هاست. خواب آلودگی زمان عکس العمل راننده رو آهسته می کنه، مثل اینکه فردی در حالت مستی رانندگی کنه.تخمین زده می شه که خستگی و خواب آلودگی هر ساله عامل صد هزار تصادف خودرو و 1550 مرگ به وجود اومده به وسیله تصادفات رانندگی در ایالت متحده س.این مشکل در بین افراد کمتر از 25 سال بیشتره.
بررسیا نشون داده که کم خوابی و کاهش کیفیت خواب باعث تصادفات رانندگی و آسیبای شغلی می شه.تو یه بررسی معلوم شد کارگرانی که از خواب آلودگی شدید درزمان روز شاکی بودن، بیشتر دچار حوادث کاری می شدن و در هر حادثه، تعداد روزای بیشتری مریض بودن.

2- کم خوابی باعث افت ذهنی شما می شه.
خواب کافی در شب نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری شما داره. کم خوابی به روند شناختی شما آسیب می زنه.
اول اینکه کم خوابی قدرت توجه، هوشیاری، تمرکز، دلیل آوردن و حل مشکلات رو خراب می کنه. این اثر، یادگیری و فهم مطالب رو سخت تر می کنه.
دوم اینکه دوره های جور واجور خواب شب، نقش مهمی در تحکیم حافظه تو ذهن داره. اگه شبا به مقدار کافی (7 تا 8 ساعت) نخوابید، نمی تونین چیزی که رو که درزمان روز یاد گرفتین و تجربه کردین، به یاد بیارین.

3- کم خوابی باعث بیماریای جدی و خطرناکی می شه.
مشکلات مربوط به خواب و کم خوابی دراز مدت خطر دچار شدن به بیماریای زیر رو زیاد می کنن:
بیماریای قلبی
حمله قلبی
مشکل قلبی
– بی نظمی ضربان قلب                 
فشار خون بالا        
سکته مغزی
دیابت
براساس بعضی تحقیقات معلوم شده که درصد افراد گرفتار به مرض بیخوابی (یه نوع مشکل خواب که باعث سختی خوابیدن و در خواب موندن می شه)، دچار یه مریضی دیگه هم هستن.

4- کم خوابی، میل جنسی رو نابود می کنه.
کارشناسان خواب می گن زنان و مردان گرفتار به کمبود خواب، دچار کاهش شهوت جنسی و تمایل کمتری به داشتن رابطه جنسی با همسر خود می شن. بی انرژی بودن، خواب آلودگی و تنش زیاد در اثر کم خوابی از عوامل موثر در کاهش میل جنسی هستن.
آپنه خواب در مردان (یه مشکل تنفسی که باعث قطع خواب می شه)، عامل دیگری در کاهش میل جنسیه.یه بررسی در سال 2002 نشون داد، مردان گرفتار به آپنه خواب مقادیر کمی از هورمون تستوسترون رو بدنشون دارن.هم اینکه در این بررسی معلوم شد تقریبا در بدن نصف مردان دچار آپنه خواب شدید، به طور عجیب مقادیر کمی از هورمون تستوسترون درزمان خواب شب ترشح می شه.

5- کم خوابی باعث افسردگی می شه.
با گذشت زمان، کمبود خواب و مشکلات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شه.
تو یه نظرسنجی معلوم شد، افراد گرفتار به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از 6 ساعت در شب می خوابن.مرض بی خوابی که شایع ترین نوع مشکل خوابه، رابطه قوی با بروز افسردگی داره.
بررسی ده هزار نفر در سال 2007 نشون داد افراد گرفتار به مرض بی خوابی پنج برابر افراد سالم دچار افسردگی می شن. واقعا، مرض بیخوابی بیشتر یکی از اولین علائم افسردگیه.بی خوابی و افسردگی همدیگه رو تقویت می کنن، یعنی کم خوابی علائم افسردگی رو بدتر می کنه و افسردگی خوابیدن رو سخت تر می کنه.از طرفی باید بگیم درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهتر شدن افسردگی و علائم اون کمک می کنه و برعکس.

6- کم خوابی، پوست رو پیر می کنه.
بیشتر افراد بعد از چند شب کم خوابی، دچار پوست زردرنگ و چشمای پف کرده می شن. کم خوابی دراز مدت منتهی به ایجاد پوست غیر سرحال، خطوط ریز و سیاهی زیر چشما می شه. وقتی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، بدنتون مقادیر بیشتری از هورمون استرس به نام کورتیزول رو تولید می کنه. مقادیر زیاد هورمون کورتیزول، کلاژن پوست رو تجزیه می کنه. کلاژن، پروتئینیه که پوست رو صاف و کشیده و جوون نگه می داره.
هم اینکه کم خوابی باعث می شه بدن مقادیر خیلی کمی از هورمون رشد رو آزاد کنه.
وقتی که جوون هستیم، هورمون رشد باعث ارتقای رشد بدن می شه. وقتی سن بالا میشیم، این هورمون به افزایش توده عضلانی، کلفت شدن پوست و استواری و تقویت استخوانا کمک می کنه، هورمون رشد درزمان خواب عمیق آزاد می شه که به عنوان بخشی از بازسازی طبیعی بافتا عمل می کنه (بازسازی و وصله کردن ساییدگیا و پارگیا).

 

7- کم خوابی شما رو فراموشکار می کنه.
اگه می خواین حافظه خوبی داشته باشین، شبا به مقدار کافی بخوابین.
در سال 2009، محققان آمریکایی و فرانسوی نشون دادن که رویدادهای مغزی به نام امواج هوشیارانه و تیز، مسئول تقویت حافظه هستن. این امواج هم اینکه اطلاعات یاد گرفته شده رو از هیپوکامپ به قشر تازه مغز انتقال میدن، جایی که حافظه بلندمدت ذخیره می شه.

 

 

 8- کم خوابی باعث زیاد شدن وزن می شه.
به نظر می رسه کم خوابی با احساس گرسنگی و افزایش اشتها و شاید چاقی رابطه داره. براساس یه بررسی در سال 2004 معلوم شد آدمایی که کمتر از 6 ساعت شبا می خوابن، 30 درصد بیشتر از کسائی که 7 تا 9 ساعت شبا می خوابن، دچار چاقی می شن.

تحقیق گذشته رابطه بین خواب و پپتیدهایی که اشتها رو تنظیم می کنن بررسی کرد.
گرلین، حس گرسنگی رو تحریک می کنه و لپتین پیام سیری رو به مغز می فرستد و اشتها رو سرکوب می کنه. کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شه. کمبود خواب نه فقط اشتها رو تحریک می کنه، بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین رو زیاد می کنه. پس خواب کافی باید به عنوان بخش مهمی از برنامه کاهش وزن در افراد چاق در نظر گرفته می شه.

9- کم خوابی، خطر مرگ رو زیاد می کنه.
محققان انگلیسی، چگونگی اثر الگوی خواب رو روی مرگ بیشتر از 10000 (ده هزار) خدمتکار انگلیسی بیشتر از بیست سال بررسی کردن.
یافته های بررسیا نشون داد آدمایی که اندازه خواب اونا در شب از 7 ساعت به 5 ساعت و یا کمتر کاهش پیدا کرده بود، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله علل جور واجور در اونا دو برابر شده بود.به خصوص کم خوابی، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی عروقی رو دو برابر کرده بود.

 

10- کم خوابی، قدرت قضاوت رو به خصوص در مورد خواب تخریب می کنه.
کم خوابی روی توضیح و تفسیر ما از وقایع و رویدادها اثر میذاره. این مسئله به قضاوت درست ما آسیب می زنه، چون نمی تونیم به درستی وضعیتا رو آزمایش کنیم و عاقلانه براساس اونا عمل کنیم. بررسیا نشون داده، آدمایی که به جای هفت یا هشت ساعت خوابیدن در شب، فقط 6 ساعت یا کمتر می خوابن، درزمان زمان فکر می کنن بدن اونا به این کمبود خواب عادت کرده، در حالیکه اینطور نیس. انجام تستای بررسی کارکرد و هوشیاری ذهنی در این افراد نشون میده، کارکرد ذهنی این افراد با گذشت زمان کم می شه.

منبع : tebyan.net

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *