10 تاثیر عجیب کم خوابی (2) | بیماری

کمبود خواب می تونه سلامت روان رو تحت اثر بذاره و دلیل بروز خیلی از مریضیای روحی از جمله افسردگی شه. هم اینکه فشار خون بالا، مریضیای قلبی و دیابت نوع دو از جمله مشکلات کم خوابی در افراد هستن. خواب کافی یعنی شبا دست کم 7 تا 8 ساعت بخوابین.

 

6- کم خوابی، پوست رو پیر می کنه.

بیشتر افراد بعد از چند شب کم خوابی، دچار پوست زردرنگ و چشمای پف کرده می شن. کم خوابی دراز مدت منتهی به ایجاد پوست غیر سرحال، خطوط ریز و سیاهی زیر چشما می شه.

 

وقتی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، بدنتون مقادیر بیشتری از هورمون استرس به نام کورتیزول رو تولید می کنه. مقادیر زیاد هورمون کورتیزول، کلاژن پوست رو تجزیه می کنه. کلاژن، پروتئینیه که پوست رو صاف و کشیده و جوون نگه می داره.

 

هم اینکه کم خوابی باعث می شه بدن مقادیر خیلی کمی از هورمون رشد رو آزاد کنه.

 

وقتی که جوون هستیم، هورمون رشد باعث ارتقای رشد بدن می شه. وقتی سن بالا میشیم، این هورمون به افزایش توده عضلانی، کلفت شدن پوست و استواری و تقویت استخوانا کمک می کنه، هورمون رشد درزمان خواب عمیق آزاد می شه که به عنوان بخشی از بازسازی طبیعی بافتا عمل می کنه (بازسازی و وصله کردن ساییدگیا و پارگیا).

 

7- کم خوابی شما رو فراموشکار می کنه.

اگه می خواین حافظه خوبی داشته باشین، شبا به مقدار کافی بخوابین.

 

در سال 2009، محققان آمریکایی و فرانسوی نشون دادن که رویدادهای مغزی به نام امواج هوشیارانه و تیز، مسئول تقویت حافظه هستن.

 

این امواج هم اینکه اطلاعات یاد گرفته شده رو از هیپوکامپ به قشر تازه مغز انتقال میدن، جایی که حافظه بلندمدت ذخیره می شه.

 

امواج هوشیارانه و تیز بیشتر درزمان خواب عمیق درست می شن.

یافته های بررسیا نشون داده آدمایی که اندازه خواب اونا در شب از 7 ساعت به 5 ساعت و یا کمتر کاهش پیدا کرده بود، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله علل جور واجور در اونا دو برابر شده بود

8- کم خوابی باعث زیاد شدن وزن می شه.

به نظر می رسه کم خوابی با احساس گرسنگی و افزایش اشتها و شاید چاقی رابطه داره.

 

براساس یه بررسی در سال 2004 معلوم شد آدمایی که کمتر از 6 ساعت شبا می خوابن، 30 درصد بیشتر از کسائی که 7 تا 9 ساعت شبا می خوابن، دچار چاقی می شن.

 

تحقیق گذشته رابطه بین خواب و پپتیدهایی که اشتها رو تنظیم می کنن بررسی کرد.

 

گرلین، حس گرسنگی رو تحریک می کنه و لپتین پیام سیری رو به مغز می فرستد و اشتها رو سرکوب می کنه. کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شه.

 

کمبود خواب نه فقط اشتها رو تحریک می کنه، بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین رو زیاد می کنه.

 

پس خواب کافی باید به عنوان بخش مهمی از برنامه کاهش وزن در افراد چاق در نظر گرفته می شه.

 

9- کم خوابی، خطر مرگ رو زیاد می کنه.

محققان انگلیسی، چگونگی اثر الگوی خواب رو روی مرگ بیشتر از 10000 (ده هزار) خدمتکار انگلیسی بیشتر از بیست سال بررسی کردن.

 

یافته های بررسیا نشون داد آدمایی که اندازه خواب اونا در شب از 7 ساعت به 5 ساعت و یا کمتر کاهش پیدا کرده بود، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله علل جور واجور در اونا دو برابر شده بود.

 

به خصوص کم خوابی، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی عروقی رو دو برابر کرده بود.

 

10- کم خوابی، قدرت قضاوت رو به خصوص در مورد خواب تخریب می کنه.

کم خوابی روی توضیح و تفسیر ما از وقایع و رویدادها اثر میذاره. این مسئله به قضاوت درست ما آسیب می زنه، چون نمی تونیم به درستی وضعیتا رو آزمایش کنیم و عاقلانه براساس اونا عمل کنیم.

 

بررسیا نشون داده، آدمایی که به جای هفت یا هشت ساعت خوابیدن در شب، فقط 6 ساعت یا کمتر می خوابن، درزمان زمان فکر می کنن بدن اونا به این کمبود خواب عادت کرده، در حالیکه اینطور نیس.

 

انجام تستای بررسی کارکرد و هوشیاری ذهنی در این افراد نشون میده، کارکرد ذهنی این افراد با گذشت زمان کم می شه.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *